Yazarlar |
Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul TALU
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu araştırmanın amacı ergenlerin, ergenlik dönemine ilişkin algılarını metaforlar aracılılığıyla ortayaçıkarmaktır. Araştırma, nitel araştırma modellerinden olgubilim (fenomenoloji) modeli kullanılarakgerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 2019-2020 eğitim-öğretim döneminde, bir devletlisesinde öğrenim gören 139 lise öğrencisinden oluşmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarakaraştırmacı tarafından hazırlanmış olan üzerinde metafor kavramına ilişkin açıklama ve yönergeninolduğu bir yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Formda katılımcılardan‘’Ergenler veergenlik dönemi……...………………………….gibidir/benzer, çünkü ......................”cümlesini yalnızca birmetafor kullanarak yazmaları istenmiştir. Katılımcılara formları doldurmadan önce metaforlarhakkında kısa bir bilgi verilmiş ve de örnek olması açısından farklı kavramlara ilişkin metaforlarınkullanıldığı birkaç örneğe formda yer verilmiştir. Katılımcılardan elde veriler içerik analiziyöntemiyle analiz edilip yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda çalışmaya katılan öğrencilertarafından “ergenlik ve ergenlik dönemi” kavramına ilişkin 92 farklı metafor üretildiği tespitedilmiştir. Bu metaforlar; ortak özellikleri bakımından “sıkıntı ve stres”, “tutarsızlık ve değişkenlik,“kontrolsüzlük ve aşırı hareketlilik”, “süreç ve geçiş”, “amaçsızlık ve işe yaramazlık” ve “hassaslık”gibi toplam altı farklı kategori altında toplanmıştır. Kategoriler ve üretilen metaforlardeğerlendirildiğinde ergenlerin, ergenlik ve ergenlik dönemine ilişkin olumsuz algı ve düşünceleriyansıtan metaforları daha çok kullandıkları tespit edilmiştir. Sonuç olarak ergenlerin içindebulundukları gelişim dönemine yönelik algılarını somutlaştırıp kavramsallaştırarak dışavurabilmelerinin, pedagojik açıdan önem arz edeceği düşünülmektedir. Çünkü bu algılamabiçimleri, bir nevi ergenlerin içinde bulundukları gelişim dönemine yönelik bakış açılarının birgöstergesi olarak da değerlendirilebilir. Ayrıca bu bakış açılarının eğitimciler ve aileler tarafındanbilinmesi, ergenlere ilişkin yaklaşım biçimlerinin düzenlenmesine ve özellikle de onların içindebulundukları ruh halinin anlaşılmasında önemli katkılar sağlayabilir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | International Journal of Eurasia Social Sciences |
Dergi ISSN | 2146-1961 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 03-2021 |
Cilt No | 12 |
Sayı | 43 |
Sayfalar | 33 / 46 |
Doi Numarası | 10.35826/ijoess.2855 |
Makale Linki | http://www.ijoess.com/Makaleler/51871202_3.%2033-46%20ertu%c4%9frul%20talu.pdf |