img
Aday sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencilere yönelik algısı    
Yazarlar
Dr. Öğr. Üyesi Enver TÜRKSOY
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Rıdvan Karabulut
Kayseri Üniversitesi, Türkiye
Özet
Eğitim hayatında üstün yetenek tanısı ilkokulda konulmaktadır. Aday gösterme süreci sınıf öğretmenleri tarafından yürütülmektedir. Öğretmenlik hayatına yeni başlayan aday sınıf öğretmenlerin aday gösterme sürecindeki rolü dikkate alındığında üstün yetenekli öğrencilere yönelik algılarının belirlenmesinin önemli olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı aday sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencilere yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesidir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik araştırma yöntemi kullanarak yapılandırılmıştır. Araştırmanın ana fenomeni “üstün yetenekli öğrenci” dir. Araştırma kapsamında sınıf öğretmeni olarak ataması yapılmış fakat adaylık sürecinde olan 49 sınıf öğretmeni ile görüşülmüştür. Yapılan görüşmelerde üç metafor ve açıklamasını içeren sorudan oluşan metafor formu kullanılmıştır. Araştırmada üç metafor ifadesine yer verilmesinin temel amacı hem ifade edilen metaforun kendi içinde tutarlılığın belirlenmesi hemde genel olarak metaforlar arası tutarlılığın tespitidir. Araştırma verileri metaforlar için betimsel açıklamalar için içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgularda metafor araştırması doğası gereği tümevarımcı bir yöntem izlenmiştir. Üstün yetenekli öğrenci ana teması etrafında altı alt kategori elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlarda üstün yetenekli öğrencilerin normal bir birey olarak kabullenilmesi yanı sıra eğitiminin önemine vurgu yapıldığı görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin değerliliğini vurgulayan kıymetli madenler ile ilgili metaforların olması bu madenlerin işlenmesinde gösterilmesi gereken hassasiyete yönelik önemli ölçüde ifade yer almaktadır.
Anahtar Kelimeler
Aday sınıf öğretmeni,olgu bilim,üstün yetenekli
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı e-Kafkas Egitim Arastirmalari Dergisi
Dergi ISSN 1300-1272
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2022
Cilt No 9
Sayı 3
Sayfalar 1053 / 1071
Doi Numarası 10.30900/kafkasegt.1063064
Makale Linki http://dx.doi.org/10.30900/kafkasegt.1063064
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
Aday sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencilere yönelik algısı

Paylaş