img
Örgütsel Bilgi Paylaşım Reddi ile Bilgi Güvenliği Kültürü İlişkisinin İncelenmesi      
Yazarlar
Selma Baran
Doç. Dr. Emine ŞENER
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu araştırmanın amacı, çalışanların bilgi paylaşım reddi ile bilgi güvenliğikültürüne ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir.Araştırmanıntemel amacı esas alınarak, tanımlayıcı nitelikte, nicel araştırma modelikullanılmıştır. Araştırmada kullanılan, veri toplama formunun ilkbölümünde, katılımcılara yönelik kişisel bilgi formu; ikinci bölümünde, bilgipaylaşım ölçeği; üçüncü bölümünde ise bilgi güvenliği ölçeği yeralmaktadır. Verilerin analizinde, SPSS 16.00 paket programı kullanılarak,Kruskal Wallis Varyans testi ve Mann-Whitney U testi ile sosyo-demografiközelliklere göre bağımlı değişkenlerin farklılık gösterip göstermediğibelirlenmiştir. Bilgi paylaşım ölçeği ile bilgi güvenliği ölçeği arasında ilişkiolup olmadığını test etmek amacıyla Spearman Korelasyon analizikullanılmıştır. Araştırmada, örgütsel bilgi paylaşımı engel düzeyi ile bilgigüvenliği kültür düzeyi arasında negatif yönde zayıf düzeyde anlamlı (r= -0,245, p<0,01) bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. ÖzetÖrgütlerin değişen dünyada rekabet edebilme gücüne sahip olabilmeleri içindeğişen şartlara uyum sağlamaları bir zorunluluk haline gelmiştir. Örgüt içibilgi paylaşımı ile ihtiyaç duyulan bilgilere kolay erişim sağlanmasınınörgütlerin rekabet düzeyini artırdığı bilinmektedir.Bu doğrultuda bu araştırmanın amacı, Kırşehir Milli Eğitim Müdürlüğü’nebağlı özel öğretim kurumlarında görev yapan personelin örgütsel bilgipaylaşım reddi ile bilgi güvenliği kültür düzeyi ilişkisinin belirlenmesidir.Bilgi paylaşımı, farklı kaynaklardan elde edilen bilginin ve enformasyonundeğişim ve paylaşım sürecini ifade etmektedir. (Öztürk, 2005:89-90).Örgütün bilgi paylaşımının önündeki engeller; bireysel, örgütsel ve teknolojikengellerdir (Riege, 2005:22-23). Bilgi güvenliği kültürü örgüt kültürünün birparçasıdır. Dolayısıyla örgüt kültürü bir çalışanın örgütü nasıl gördüğünütanımlar. Güçlü ve Sotirofski (2006)’ye göre okullarda bilgi paylaşımınınamacı, elde edilen bilginin okul açısından çok önemli olduğu ve mutlaka birgün kullanılacağı vurgulanmaktadır. Böylece elde edilen bilgiler ilerdekullanılmak üzere veri tabanında saklanmalıdır. Yılmaz vd., (2016)tarafından resmi ve özel okullarda görev yapan öğretmenlerin mevcut bilgigüvenliği farkındalıklarını belirlemek amacıyla yapılan çalışmada,öğretmenlerin bilgi güvenliği farkındalıkları oldukça yüksek çıkmıştır.Tamjidyamcholo ve diğerleri (2013)’nin yapmış oldukları çalışma, bilgigüvenliği çalışanlarının bilgi paylaşım niyeti açısından tutum, öz yeterlik,güven ve değerler arasında güçlü bir ilişki olduğunu göstermektedir. Flores ve diğerleri (2014) uygulanan bilgi güvenliği paylaşım mekanizmalarınıkoordine edecek süreçlerin, örgütlerde bilgi güvenliği paylaşımını doğrudanetkilediğini belirtmiştir. Bu bilgiler ışığında araştırmanın hipotezleri şuşekilde oluşturulmuştur:H1. Örgütsel bilgi paylaşımı (ÖBP) engel düzeyi ile bilgi güvenliği kültürüarasında ilişki vardır (Ana Hipotez)H2. Katılımcıların cinsiyeti açısından ÖBP reddi puanları arasında anlamlıbir fark vardır.H3. Katılımcıların yaşları açısından ÖBP reddi puanları arasında anlamlı birfark vardır.H4. Katılımcıların öğrenim durumu açısından ÖBP reddi puanları arasındaanlamlı bir fark vardır.H5. Katılımcıların çalıştığı kurum açısından ÖBP reddi puanları arasındaanlamlı bir fark vardır.H6. Katılımcıların çalışma süresi açısından ÖBP reddi puanları arasındaanlamlı bir fark vardır.H7. Katılımcıların görevi açısından ÖBP reddi puanları arasında anlamlı birfark vardır.H8. Katılımcıların bilgi güvenliği eğitimi almaları açısından ÖBP reddipuanları arasında anlamlı bir fark vardır.H9. Katılımcıların bilgi güvenliği eğitimi alma sıklığı açısından ÖBP reddipuanları arasında anlamlı bir fark vardır.H10. Katılımcıların cinsiyeti açısından bilgi güvenliği kültürü puanlarıarasında anlamlı bir fark vardır.H11. Katılımcıların yaşları açısından bilgi güvenliği kültürü puanlarıarasında anlamlı bir fark vardır.H12. Katılımcıların öğrenim durumu açısından bilgi güvenliği kültürüpuanları arasında anlamlı bir fark vardır.H13. Katılımcıların çalıştığı kurum açısından bilgi güvenliği kültürü puanlarıarasında anlamlı bir fark vardır.H14. Katılımcıların çalışma süresi açısından bilgi güvenliği kültürü puanlarıarasında anlamlı bir fark vardır.H15. Katılımcıların görevi açısından bilgi güvenliği kültürü puanları arasındaanlamlı bir fark vardır.H16. Katılımcıların bilgi güvenliği eğitimi almaları açısından bilgi güvenliğikültürü puanları arasında anlamlı bir fark vardır.H17. Katılımcıların bilgi güvenliği eğitimi alma sıklığı açısından bilgigüvenliği kültür puanları arasında anlamlı bir fark vardır.Bu çalışmada, olayların sistematik bir şekilde araştırmasına imkân veren (Perumal, 2014:88) nicel araştırma metodu kullanılmıştır.Araştırmada katılımcıların, örgütsel bilgi paylaşım reddi puanları cinsiyet,görev ve bilgi güvenliği eğitimi alma açısından anlamlı fark gösterdiği(p<0,05); öğrenim durumu ve çalıştığı kurum açısından istatistiksel olarakanlamlı fark göstermediği tespit edilmiştir. Hipotez 2, 7 ve 8 kabul edilmiştir,Hipotez 4 ve 5 reddedilmiştir.Çalışma süreci açısından örgütsel bilgi paylaşım reddi toplam puanlarınınistatistiksel açıdan anlamlı fark gösterdiği (p<0,05); yaşları ve bilgi güvenliğieğitimi almaları açısından anlamlı fark göstermediği belirlenmiştir (p>0,05).Hipotez 6 kabul edilmiştir, Hipotez 3 ve 7 reddedilmiştir.Katılımcıların cinsiyet açısından, bilgi güvenliği kültürü puanlarının anlamlıfark gösterdiği (p<0,05); öğrenim durumu, çalıştığı kurum, görevleri ve bilgigüvenliği eğitimi almaları açısından anlamlı fark göstermediği görülmüştür(p>0,05). Hipotez 10 kabul edilmiştir, Hipotez 12, 13, 15 ve 16 reddedilmiştir.Yaş ve çalışma süresi açısından bilgi güvenliği toplam puanlarının farkgösterdiği (p<0,05); bilgi güvenliği eğitimi alanlar açısından anlamlı farkgöstermediği belirlenmiştir (p>0,05). Hipotez 11 ve 14 kabul edilmiştir, Hipotez17 reddedilmiştir.Örgütsel bilgi paylaşım reddi ile bilgi güvenliği kültürü arasındaki ilişkiyitest etmek
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi
Dergi ISSN 2147-1185
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 03-2020
Cilt No 9
Sayı 1
Sayfalar 299 / 325
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/doi/10.15869/itobiad.602478
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları

Paylaş