Yazarlar (2) |
![]() Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
![]() |
Özet |
Dünyada birçok farklı kültürden insan bir arada yaşamaktadır. Buna bağlı olarak çok kültürlülük bazı olumsuzlukları da beraberinde getirmiştir. Olumsuzlukların çözümlenmesinde eğitimin ayrı yeri bulunmaktadır. Bu bağlamda eğitimin önemli bir öğesi olan sosyal bilgiler öğretmenlerinin demokrasi ve çok kültürlü eğitime ilişkin tutumlarının belirlenmesi önemlidir. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin demokrasi ve çok kültürlü eğitime yönelik tutum düzeylerini ortaya koymak bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Tarama ve nedensel karşılaştırma modelinin kullanıldığı araştırmaya 332 sosyal bilgiler öğretmeni katılmıştır. Verilerin toplanmasında Toraman ve diğerleri (2015) tarafından geliştirilen “Demokrasi ve Çok Kültürlü Eğitim Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise Mann Whitney U ve Kruskall Wallis H testleri ile frekans (f), yüzde (%), ağırlıklı ortalama (X̅) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmenlerinin demokrasi ve çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarının olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal bilgiler öğretmenlerin çok kültürlü eğitime yönelik ön yargılı tutum alt boyutunda tutumları olumlu iken; çok kültürlü eğitime yönelik, demokrasi eğitimine yönelik, demokrasiye yönelik ve kültürel farklılıklara yönelik tutum alt boyutlarında daha olumlu düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal bilgiler öğretmenlerin tutumları ölçek genelinde kıdem, eğitim düzeyi, branş, cinsiyet, görev yaptıkları bölge açısından anlamlı farklılık göstermemektedir. Eğitim düzeyi değişkeni, demokrasi eğitimine yönelik, demokrasiye yönelik ve kültürel farklılıklara yönelik tutum alt boyutlarında lisans mezunu öğretmenler lehine; kıdem değişkeni ise çok kültürlü eğitime yönelik ön yargılı tutum boyutunda 1-5 yıl arası mesleki kıdeme sahip öğretmenler lehine anlamlı farklılık göstermektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi (UTEB) |
Dergi ISSN | 2148-2314 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 03-2023 |
Cilt No | 2023 |
Sayı | 20 |
Sayfalar | 96 / 125 |
Doi Numarası | 10.46778/goputeb.1205263 |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/tr/pub/goputeb/issue/76483/1205263 |
Atıf Sayıları | |
TRDizin | 1 |
Google Scholar | 2 |