img
A Study on Multidimensional Relationships   
Yazarlar
Filiz Bilge
Hacettepe Üniversitesi, Türkiye
Nuri Doğan
Hacettepe Üniversitesi, Türkiye
Prof. Dr. Dilek GENÇTANIRIM KURT Prof. Dr. Dilek GENÇTANIRIM KURT
Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Ahu Arıcıoğlu Canbaz
Pamukkale Üniversitesi, Türkiye
İlhan Yalçın
Ankara Üniversitesi, Türkiye
Özlem Tagay
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Türkiye
Tuğba Sarı
Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Türkiye
Baydan Yaprak
Özet
Problem Durumu: Gelişim kuramcılarının genç yetişkinlik dönemine ilişkin olarak yaptıkları ortak açıklamalardan biri, gencin yaşamını birlikte sürdüreceği kişiyi bulma uğraşısı içine girmesi konusundadır. Bu dönemde gençten karşı cinsle yakın ilişkiler kurması ve bunları sürdürmesi beklenmektedir. Gencin kurduğu yakın ilişkiler hem onun gelişimsel görevlerini başarması adına önem taşımakta hem de psikolojik açıdan genci destekleyici olabilmektedir. Dolayısıyla yakın ve romantik ilişkiler konusunda yapılan çalışmalar daha çok ergenlik ve genç yetişkinlik dönemlerini temel almaktadır. Toplumda üstlendikleri önemli rol nedeniyle de genç yetişkinlik döneminde bulunan üniversite öğrencilerinin karşı cinsle ilişkileri ve bunu etkileyen faktörlerin ortaya konması daha fazla önem kazanmaktadır. Yakın ilişkiler konusundaki psikolojik eğilimler ilişkide kendine güven, ilişkiye saplantı, içsel ve dışsal ilişki kontrolü, ilişki farkındalığı, ilişki güdüsü, ilişki kaygısı, ilişki korkusu, ilişki depresyonu, ilişki izlenimi ayarlama, ilişki doyumu olarak belirtilmekte ve bunlar çok boyutlu ilişkiler olarak ele alınmaktadır. Gerek yakın ve romantik ilişkiler gerekse çok boyutlu ilişkiler konusunda yapılan araştırmalarda birbiri ile paralel olmayan sonuçlarla karşılaşılabilmektediı*. Bununla birlikte cinsiyet, yaş, ilişki deneyimi gibi faktörlerin yanı sıra bağlanma stilleri, akrlcı olmayan inançlar, iyimserlik, benlik kavramı, aşk tutumları, mükemmeliyetçilik gibi kavramların önemli olduğu sonucuna varılan araştırmalar bulunmaktadır.Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin çok boyutlu ilişkilerini etkileyen faktörlerin belirlenmesidir. Araştırmada cinsiyet, yaş, şu an ilişkisi olup olmama, ilişkisiz geçen gün sayısı, çok boyutlu mükemmeliyetçilik, öznel iyi oluş, kontrol odağı bağımsız değişkenler olarak alınmıştır. Araştırmanın YöntemiAraştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Katılımcılar Hacettepe, Ankara ve Başkent Üniversitesi'ne devam eden 367 öğrenciden oluşmuştur. Öğrencilerin hepsine ölçeklerin uygulanmasına rağmen uygulama sırasında ya da öncesinde ilişki deneyimi olan 304 öğrencinin yanıtları analize alınmıştır. Regresyon denklemini kurarken, değişken sayısı ve değişkenler arasındaki ilişki dikkate alınarak çoklu regresyon tekniklerinden adımsal (stepwise) regresyon tekniğinden yararlanılmıştır. Analizler yapılmadan önce kategorik değişkenler kukla (dummy) değişken olarak kodlanmıştır. Buna göre cinsiyet değişkeninde kadın 0, erkek .1; ilişki değişkeninde ilişkisi olmayan 0, ilişkisi olan 1 değerleri ile kodlanmıştır. Diğerleri ise test toplam puanları dikkate alınarak sürekli değişkenler olarak değerlendirilmiştir.Araştırmanın Bulguları: Çok boyutlu ilişki ölçeği alt testlerini yordayan değişkenleri belirleme amacıyla kurulan regresyon denklemleri bir arada değerlendirildiğinde öznel iyi oluş değişkeninin ilişkiye yüksek düzeyde odaklanma ve ilişki girişkenliği için kurulan denklemler dışındaki altı regresyon denklemine önemli değişkenlerden biri olarak girdiği görülmektedir. Benzer olarak şu an bir ilişkide olup olmama değişkeni de dışsal ve içsel ilişki kontrolü için kurulan regresyon denklemleri dışındaki altı regresyon denklemine önemli değişkenlerden biri olarak girmiştir. Gün değişkeninin ise ilişki doyumu, ilişki kaygısı/korkusu ve dışsal ilişki kontrolü için kurulan denklemler dışındaki beş regresyon denklemine girdiği görülmektedir. Bu bulgulara dayanarak öznel iyi oluş, ilişki ve gün değişkenlerinin çok boyutlu ilişki ölçeği alt test puanlarını en iyi yordayan değişkenler olduğu yorumu yapılabilir.Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği alt testleri dikkate alındığında kendine yönelik mükemmeliyetçilik puanlarının ilişki girişkenliği ve içsel ilişki kontrolü; mükemmeliyetçilik beklentisi puanlarının dışsal ilişki kontrolü; başkalarınca belirlenen mükemmeliyetçilik puanlarının ilişki kaygısı ve ilişki izlenimi ayarlama; başkalarına yönelik mükemmeliyetçilik puanlarının ilişki doyumu için kurulan regresyon denklemlerinde önemli değişkenler arasında olduğu görülmektedir. Bü bulgulara dayanarak çok boyutlu mükemmeliyetçilik ölçeği alt test puanlarının çok boyutlu ilişki ölçeği alt test puanlarını yordamada orta düzeyde önemli olduğu yorumuna gidilebilir.Cinsiyet değişkeni ilişki girişkenliği; yaş değişkeni ise dışsal ilişki kontrolü değişkeni için kurulan regresyon denklemlerinde önemlidir. Dolayısıyla cinsiyet ve yaş değişkenlerinin çok boyütlu ilişki alt testlerinde göreli bir öneme sahip oldukları söylenebilir. Araştırmada üniversiteli kızların ilişki girişkenliği daha yüksek bulunmuştur. Yaş arttıkça dışsal ilişki kontrolü azalmaktadır. Kontrol odağı puanları ise kurulan regresyon denklemlerinin hiçbirinde önemli değişkenler arasına girememiştir. Bu sonuç, denetim odağı puanlarının çok boyutlu ilişki ölçeği alt test puanlarını yordamada önemli bir değişken olmadığı şeklinde yorumlanabilir.Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri: Alan yazında yer alan çalışmalarda olduğu gibi bu araştırmada da yakın ilişkilerin üniversite gençliği için önemli olduğu sonucuna varılmıştır. Üniversite öğrencilerinin yakın ve romantik ilişkilerinin olması psiko-sosyal gelişimlerinin kritik bir parçasıdır. Diğer bir deyişle bu, genç yetişkin için olması gerekeni ifade etmektedir. Bu bağlamda mükemmeliyetçilik önemli bir değişken olarak karşımıza çıkabilmektedir. Üniversiteli kızlar ilişkide daha girişken olabilmektedir. Yaş ise göreli öneme sahip bir değişkendir. Kontrol odağı ise bu araştırmanın sonucuna göre üniversite öğrencilerinin çok boyutlu ilişkilerinin yordanmasmda önemli bulunmamıştır.Araştırmada elde edilen bulgulara dayalı olarak şu önerilerde bulunulabilir. Üniversite gençliğinin öznel iyi oluşu göz önünde bulundurularak sağlıklı yakın ilişkiler ve evliliğe hazırlık konusunda psiko-eğitsel programlar yapılabilir. Bireyin yakın ilişkiler konusunda kendisini tanıması, seçmek istediği kişinin özelliklerine ilişkin farkındalık kazanması, mükemmeliyetçiliğin o
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü SSCI, AHCI, SCI, SCI-Exp dergilerinde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Eurasian Journal of Educational Research
Dergi Tarandığı Indeksler SSCI
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 10-2010
Sayı 41
Sayfalar 37 / 53
Makale Linki http://www.ejer.com.tr/tr/index.php?git=archives&categori=88
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları

Paylaş