img
BİLİŞSEL GELİŞİMDE FARKLI BİR GÖRÜŞ GELİŞTİREN HENRİ WALLON VE JEAN PİAGET’NİN GÖRÜŞLERİNİN KARŞILAŞTIRILMALI OLARAK İNCELENMESİ   
Yazarlar
Yusuf Budak
Türkiye
Prof. Dr. Dilek GENÇTANIRIM KURT Prof. Dr. Dilek GENÇTANIRIM KURT
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Doç. Dr. Sultan Selen KULA Doç. Dr. Sultan Selen KULA
Türkiye
Özet
Buçalışmanınamacı,HenryWallonveJean Piaget’nin bilişsel gelişime ilişkin görüşlerine karşılaştırmalı olarak yer vererek, literatüre katkı sağlamaktır. Wallon, Piaget gibi, genel bir çocukluk ve ergenlik (adolescent) gelişimi kuramına imza atmıştır. Klasik yöntemlerden bağımsız ontojenik (birey oluşculuk) çalışmanın temellerini atmıştır. Döneminde baskın olan içe bakışçı ve psikolojik paralelci yaklaşımları aşmak için zengin gözlemler yoluyla bireyin gelişim sürecini anlamaya çalışmıştır. Çalışmaları sonunda iki temel sonuç elde etmiştir. Birincisi öncelikle biyolojik, duyuşsal, sosyal ve zihinsel faktörlerin insan denen bütünde nasıl bir ilişki içinde etkili olduğunu ortaya koymaya çalışmış, ikinci olarak bu faktörlerden oluşan sistemin nasıl çalıştığını incelemek amacıyla inceleme konularını ve yöntemlerini çeşitlendirmiştir. Bu bağlamda duruma göre fizyolojik, istatistik, yapısal, psikanalitik yöntemleri kullanmıştır. Wallon’a göre gelişim nörobiyolojik olgunlaşma ve uyum koşulları ile ilişkili sosyal koşullar arasındaki etkileşimle açıklanabilir. Wallon gelişimi altı dönem olarak ele almıştır. Buna karşılık Piaget gelişimi dört döneme ayırarak açıklamıştır. Wallon’un çocuğun kendisine ilişkin bilinçlenme süreci üzerinde daha çok durduğu, Piaget’ nin ise çocuğun nesnelerle olan ilişkisi üzerinden bilişsel gelişimi açıklamaya çalıştığı söylenebilir. Wallon psiko-sosyal açıdan da Piaget’den ayrılır. Piaget gelişimi doğrusal ve ortogenetik bir bakışla açıklamaya çalışmış, Wallon ise epigenetik ve kesintili süreç olarak ele almıştır. Wallon, bir evre bitmeden diğer evrenin başlamadığını savlayan Piaget’den farklı olarak gelişim evrelerinin karmaşık, bedensel gelişim ve merkezi sinir sistemi arasında geçişimli (dönüşümlü), iç içe, çatışma ve krizlerle gerçekleştiğini savunur.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 1302-8944
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2018
Sayı 48
Sayfalar 415 / 436
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/39596/425918
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 3

Paylaş