img
Programlama Öğretiminin Bilgi İşlemsel Düşünme Becerisine Etkisi    
Yazarlar
Doç. Dr. Didem ALSANCAK SIRAKAYA Doç. Dr. Didem ALSANCAK SIRAKAYA
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
İçinde bulunduğumuz 21. yüzyılda öğrencilerin çeşitli becerilere sahip olması beklenmektedir. Bubecerilerden bir tanesi de bilgi işlemsel düşünme becerisidir. Bilgi işlemsel düşünme bilgisayar biliminintemel kavramlarından yararlanarak problem çözmenin, sistem tasarlamanın ve insan davranışlarınıanlamanın bir yolu olarak tanımlanmaktadır. Günümüzde bu beceri sadece bilgisayar uzmanları değil tümbireyler tarafından sahip olunması gereken bir beceri olarak ifade edilmektedir. Bilgi işlemsel düşünmebecerisinin gelişimi için farklı yöntemler kullanılmaktadır. Programlama öğretimi bu becerininöğretiminde kullanılan yöntemlerdendir. Alanyazında programlamanın problem çözme, yaratıcılık veeleştirel düşünme gibi 21. yüzyıl becerileri üzerinde etkisinin olduğu sonucuna ulaşılan çalışmalarmevcuttur. Bu çalışmalarda, 21. yy becerilerini kapsayan bilgi işlemsel düşünme üzerine programlamaöğretiminin etkisi olduğuna işaret edilmektedir. Bu kapsamda, bu çalışmada programlama öğretimininöğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerisi üzerine olan etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 Güz döneminde Bilgisayar Programcılığı bölümü 1. sınıftaProgramlama Temelleri dersini alan 54 kişi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak BilgisayarcaDüşünme Becerileri ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler ve ilişkiliörneklemler için t-testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda bilgi işlemsel düşünme becerisi puanıaçısından çalışma grubunun öntest- sontest puanları arasında anlamlı farklılık olduğu sonucunaulaşılmıştır. Ayrıca cinsiyet ve programlama becerisi açısından bilgi işlemsel düşünme becerisininfarklılaşmadığı bulgusu elde edilmiştir. Bu sonuçlardan hareketle programlama öğretiminin bilgi işlemseldüşünme üzerinde olumlu etkisi olabileceği ve bu etkinin cinsiyet ve programlama beceri düzeylerindenbağımsız olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi
Dergi ISSN 1301-370X
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 08-2019
Cilt No 24
Sayı 2
Sayfalar 575 / 590
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/779583
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 12
Google Scholar 54

Paylaş