Yazarlar |
Dr. Öğr. Üyesi Caner ÇAKI
İnönü Üniversitesi, Türkiye |
Yusuf Fidan
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
1949 yılında Çin Komünist Partisi (ÇKP) lideri Mao Zedong, Çin Milliyetçi Partisi(Kuomintang) lideri Çan Kay Şek'i kesin olarak yenilgiye uğratmıştı. Mao, ülkeninyönetimini ele geçirmiş, Şek ise Tayvan adasına kaçarak yönetimini burada sürdürmüştü.Bu tarihten itibaren Çin ve Tayvan arasında düşmanlık dönemi başlamıştır. Bu aşamadaMao yönetimi, Çin kamuoyunda Tayvan'a karşı yoğun bir propaganda faaliyetineyönelerek, Tayvan'ı düşman bir ülke olarak yansıtmıştı. Çin yönetiminin Tayvan karşıtıfaaliyetlerinde en sık kullandığı kitle iletişim araçlarından birisi posterler olmuştu. Buçalışmada Çin propagandası tarafından Tayvan'a karşı kullanılan posterlerde, Tayvan'ınnasıl ve ne şekilde sunulduğu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla çalışmakapsamında Şanghay Propaganda Posterleri Sanat Müzesi'nden belirlenen altıpropaganda posteri, nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan göstergebilimsel analizyöntemi kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada belirlenen Çin propaganda posterleri,Fransız dilbilimci Roland Barthes'ın göstergebilim anlayışı üzerinden ele alınmıştır.Çalışmada ele edilen bulgularda Çin propagandası tarafından Tayvan'a yönelik doğrudannefret söylemi oluşturulduğu ortaya çıkarılmıştır. Diğer yandan Çin propagandasıposterler üzerinden Mao'nun ölümüne dek Çin'in Tayvan'ı ele geçireceği mesajını verdiği,bu yolla iki ülke arasındaki düşmanlığı canlı tutmaya çalıştığı sonucuna ulaşılmıştır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi |
Dergi ISSN | 2148-4287 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 04-2020 |
Cilt No | 7 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 185 / 202 |
Makale Linki | https://doi.org/10.17336/igusbd.549639 |