img
Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı    
Yazarlar
Emel Tanyeri Mazıcı
Erciyes Üniversitesi, Türkiye
Dr. Öğr. Üyesi Caner ÇAKI
İnönü Üniversitesi, Türkiye
Özet
Korku çekiciliği, belirli bir amaç doğrultusunda gönderilen mesajlarla korku öğesi kullanılarakkitleleri ikna etme tekniğidir. Bu teknikteki temel amaç, kitlelerin istenilen yönde hareket etmediklerindeortaya çıkabilecek olumsuz sonuçların vurgulanması yoluyla, korku teması içinde kitleleri istenilenyöne çekmektir. Korku çekiciliği uzun yıllar propaganda disiplini içinde kitleleri ikna etmek amacıylakullanılmıştır. Fakat son yıllarda korku çekiciliği kavramı, kamu spotu reklamlarında da etkin bir şekildekullanılmaya başlanmıştır. Trafik kurallarını hatırlatan, sağlığın önemini vurgulayan, çevrenin korunmasınısavunan pek çok kamu spotu reklamında korku çekiciliğinin sıklıkla ortaya çıktığı görülebilmektedir. Busüreçte reklamcılar kitleler üzerinde korku unsuru yaratabilecek öğeler üzerinde durmakta ve evrenselolarak herkesin korkutucu olarak değerlendirebileceği temaları kamu spotu reklamlarında kullanmaktadır.Bu aşamada, geçmişteki ve günümüzdeki otoriter liderler reklamcılar için bir can simidi haline gelmiştir.Özellikle korku çekiciliği bağlamında otoriter liderlerin içinde İkinci Dünya Savaşı’nın baş aktörü eskiAlman Devlet Başkanı Adolf Hitler kamu spotu reklamlarında ön plana çıkmaktadır. Bu çalışmada, amaçlıörnekleme yoluyla belirlenen 2000’li yıllarda Hitler’i konu alan ve büyük etki yaratan üç kamu spotureklamı (AIDS Reklamı, Sigara Reklamı ve Sağlık Reklamı) incelenmiştir. Çalışma kapsamında reklamlar,Roland Barthes’ın göstergebilimsel analiz metodu ışığında ele alınmıştır. Reklamlar özellikle, düzanlam,yananlam, mit ve metafor kavramları üzerinden analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular çerçevesinde korkuçekiciliği yaratmada Hitler genellikle sağlık alanındaki kamu spotu reklamlarında “tehlike”, “soykırım”ve “ölüm” metaforu olarak kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Erciyes İletişim Dergisi
Dergi ISSN 1308-3198
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2018
Cilt No 5
Sayı 3
Sayfalar 290 / 306
Makale Linki https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.369487
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 32

Paylaş