img
img
Harita Okuryazarlığı Bağlamında Okur Tepkisi: "Haritada Kaybolmak" Örneği  
Yazarlar (1)
Prof. Dr. Çağrı ÖZTÜRK DEMİRBAŞ Prof. Dr. Çağrı ÖZTÜRK DEMİRBAŞ
Türkiye
Devamını Göster
Özet
Çağımız koşulları, bilgiyi araştıran, değişimlere uyum sağlamış, yeni bilgileri elde eden bireylerin yetişmesini gerektirmektedir. Sosyal bilgiler içeriği gereği bunu sağlamaya elverişli bir derstir. Sosyal bilgiler dersinin öğretiminde kalıcı öğrenme sağlamak için çeşitli materyaller kullanılmaktadır. Bunlardan biri de edebî ürünlerdir. Bu çalışmada “Haritada Kaybolmak” kitabıyla ilgili sosyal bilgiler öğretmen adaylarının okurtepkisini incelemek hedeflenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmada örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılı Kırşehir Ahi Evran Üniversitesinde öğrenim gören sosyal bilgiler öğretmen adayı olan 32 kişi oluşturmaktadır. Nitel veri toplama tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada nitel veri analiz türlerinden içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çoğunun sosyal bilgiler öğretiminde dersi destekleyici materyal olarak edebi ürün kullanılması gerektiğini ifade ettiği görülmüştür. “Haritada Kaybolmak” kitabına ilişkin okuyucuların tamamına yakını kitabı olumlu bulmuşlardır. Bu kitabın macera dolu olduğunu, öğrencilerde merak oluşturması, onları heyecanlandırması ve eğitici olması nedeniyle olumlu olduğu şeklindedir. Araştırmada kitabın sosyal bilgiler öğretim programında yer alan becerilerden hangisinin kazanılmasında katkısı olacağı incelenmiş ve ağırlıklı olarak araştırma ve harita okuryazarlığı becerisi ortaya çıkmıştır. Öğretmen adayları kitabın sınıf düzeyi olarak seviyelerine uygun olması ve harita ile ilgili ön bilgi gerektirdiği gibi nedenlerden dolayı yedinci sınıf ve altıncı sınıfta okutulmasından yanadır. Öğretmen adaylarının etkinlikle birlikte kendilerini kitapta gerçekleşen olayı yaşıyor gibi hissettikleri, kendilerini kitaptaki yer ve zamanda hissettiklerini ifade etmişlerdir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale
Dergi Adı İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Dergi Tarandığı Indeksler HW Wilson, TR Dizin
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 04-2025
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları

Paylaş