| Yazarlar (2) |
Dr. Öğr. Üyesi Enver TÜRKSOY
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
|
Manisa Celâl Bayar Üniversitesi, Türkiye |
| Özet |
| Çalışmanın amacı: Bu araştırmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin geri dönüşüm kavramına ilişkin bilişsel yapılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Materyal ve Yöntem: Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları Manisa ili Demirci ilçesinde öğrenim gören 150 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından uzman görüşleri alınarak hazırlanan kelime ilişkilendirme formu ile toplanmıştır. Araştırma verileri içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Veri kodlama süreci araştırmacılar tarafından bağımsız bir şekilde ve eşzamanlı gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin kelime ilişkilendirme formu ile anahtar kavrama verdikleri cevaplar analiz için detaylı olarak incelenmiş, ilk olarak betimsel analiz yapılmış, kodlar belirlenmiş ve içerik analizi ile bilişsel düzeyleri belirlenmiştir. Elde edilen veriler kelime sayısı, cevap sayısı ve anlamsal ilişki tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Anahtar kavramın bilimsel ve bilimsel olmayan cümleleri için frekans tablosu oluşturulmuştur. Ayrıca elde edilen bulgular içerisinde yer alan kavram yanılgıları belirlenmeye çalışılmıştır. Bulgular: Araştırmada elde edilen sonuçlara göre ilkokul öğrencilerinin geri dönüşüm ile ilgili kavramlarla ilişkilendirdikleri kelime sayısı fazladır. Çalışmada "geri dönüşüm" kavramının kelime düzeyinde anlamlı cümleler oluşturduğu, cümlelerin ise cümle düzeyinde bazı kavram yanılgıları içerdiği görülmektedir. Geri dönüşüm kavramı ile ilgili oluşturdukları cümlelerde her şey geri dönüştürülebilir, kullanılmayan eşyalar geri dönüştürülebilir, eskiler yenilenir gibi kavramsal hatalardır. Önemli Vurgular: Çalışma sonucunda öğrencilerin, “geri dönüşüm” ve “yeniden kullanılabilirlik” kavramlarını karıştırdığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin bazılarının, geri dönüşümle ilgili her şeyin yeniden dönüştürülebileceği gibi yaygın kavram yanılgılarına sahip olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular, bu yanılgıların öğrencilere kazandırılmaya çalışılan bilimsel anlayışta ciddi bir engel oluşturabileceğini göstermiştir. |
| Anahtar Kelimeler |
| Makale Türü | Özgün Makale |
| Makale Alt Türü | Diğer hakemli uluslarası dergilerde yayınlanan tam makale |
| Dergi Adı | Kastamonu Eğitim Dergisi |
| Dergi ISSN | 2147-9844 |
| Dergi Tarandığı Indeksler | Education Full Text (H. W. Wilson) Database Covarage List |
| Makale Dili | Türkçe |
| Basım Tarihi | 07-2025 |
| Cilt No | 33 |
| Doi Numarası | 10.24106/kefdergi.1750199 |
| Makale Linki | https://doi.org/10.24106/kefdergi.1750199 |