| Yazarlar (3) |
Dr. Öğr. Üyesi Büşra DURMAZ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
|
Batman Üniversitesi, Türkiye |
|
Başkent Üniversitesi, Türkiye |
| Özet |
| Hızlandırıcı sürücülü sistemler (HSS), yüksek enerjiye sahip parçacık demetlerini kullanarak tıbbi radyoizotop üretimi, nükleer atık dönüşümü temiz enerji üretimi gibi alanlarda yenilikçi çözümler ortaya koyan sistemlerdir. HSS’ler gelecekte sağlık ve enerji alanlarındaki problemlerin çözümlenmesinde önemli bir rol oynayacaktır. Çalışmada, HSS’in yakıt bölgesine plütonyum dioksit (PuO2) ve toryum dioksit (ThO2) yakıtları farklı oranlarda karıştırılarak konulmuştur. Buradaki PuO2 yakıtı termal reaktörlerden atık olarak ortaya çıkan MOX yakıtı içerisinden alınmıştır. Sisteme konulan diğer yakıt türü toryum ise, HSS’in hedef bölgesinden açığa çıkan nötronlarla reaksiyona girerek 233U izotopuna dönüşmekte ve bu süreç de enerji üretimine katkıda bulunmaktadır. Böylelikle termal reaktörlerin çalışması sonucu açığa çıkan atıklar, Hızlandırıcı Sürücülü Sistemlerde (HSS) yeniden değerlendirilerek hem çevresel zararın azaltılmasına hem de sistemin ek enerji üretimine katkı sağlamaktadır. HSS’in verimli bir şekilde çalışmasında önemli bir parametre olan nötron çoğaltma faktörü 0.98 civarında tutulmuştur. Nötronik analizlerin gerçekleştirilmesinde MCNPX 2.7 ve onunla entegre bir şekilde çalışan CINDER 90 programlarından faydalanılmıştır. |
| Anahtar Kelimeler |
| Makale Türü | Özgün Makale |
| Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale |
| Dergi Adı |
|
| Dergi ISSN | 2148-2446 |
| Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
| Makale Dili | Türkçe |
| Basım Tarihi | 07-2025 |
| Cilt No | 13 |
| Sayı | 3 |
| Sayfalar | 1289 / 1296 |
| Doi Numarası | 10.29130/dubited.1662715 |
| Makale Linki | https://doi.org/10.29130/dubited.1662715 |
| Atıf Sayıları |