Yazarlar (3) |
![]() Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
![]() Batman Üniversitesi, Türkiye |
![]() Başkent Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Hızlandırıcı sürücülü sistemler (HSS), yüksek enerjiye sahip parçacık demetlerini kullanarak tıbbiradyoizotop üretimi, nükleer atık dönüşümü temiz enerji üretimi gibi alanlarda yenilikçi çözümler ortayakoyan sistemlerdir. HSS’ler gelecekte sağlık ve enerji alanlarındaki problemlerin çözümlenmesindeönemli bir rol oynayacaktır. Çalışmada, HSS’in yakıt bölgesine plütonyum dioksit (PuO2) ve toryumdioksit (ThO2) yakıtları farklı oranlarda karıştırılarak konulmuştur. Buradaki PuO2 yakıtı termalreaktörlerden atık olarak ortaya çıkan MOX yakıtı içerisinden alınmıştır. Sisteme konulan diğer yakıttürü toryum ise, HSS’in hedef bölgesinden açığa çıkan nötronlarla reaksiyona girerek 233U izotopunadönüşmekte ve bu süreç de enerji üretimine katkıda bulunmaktadır. Böylelikle termal reaktörlerin çalışması sonucu açığa çıkan atıklar, Hızlandırıcı Sürücülü Sistemlerde (HSS) yeniden değerlendirilerekhem çevresel zararın azaltılmasına hem de sistemin ek enerji üretimine katkı sağlamaktadır. HSS’inverimli bir şekilde çalışmasında önemli bir parametre olan nötron çoğaltma faktörü 0.98 civarındatutulmuştur. Nötronik analizlerin gerçekleştirilmesinde MCNPX 2.7 ve onunla entegre bir şekildeçalışan CINDER 90 programlarından faydalanılmıştır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale |
Dergi Adı | Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi |
Dergi ISSN | 2148-2446 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 07-2025 |
Cilt No | 13 |
Sayı | 3 |
Sayfalar | 1289 / 1296 |
Doi Numarası | 10.29130/dubited.1662715 |
Makale Linki | https://doi.org/10.29130/dubited.1662715 |
Atıf Sayıları |