img
img
Examining Experiences and Views on Developing Organizational Culture in the University (Üniversitede Örgüt Kültürünün Geliştirilmesine Yönelik Deneyimlerin ve Görüşlerin İncelenmesi)    
Yazarlar (1)
Dr. Öğr. Üyesi Fatma Hümeyra YÜCEL Dr. Öğr. Üyesi Fatma Hümeyra YÜCEL
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
Bu araştırmanın amacı, üniversitede örgüt kültürünün geliştirilmesine yönelik öğretmen adaylarının deneyimlerini ve görüşlerini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi, fenomenolojik desen ve içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmadaki veriler 24 katılımcıdan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiştir. Öğretmen adaylarının örgüt kültürü olgusuna bakış açılarını yansıtmak amacıyla öncelikle “örgüt kültürü ağacı fenomeni” oluşturulmuştur. Üniversite öğrencilerinin olumlu ve olumsuz deneyimlerinden yola çıkılarak 17 fenomen ifadesi ortaya çıkarılmıştır. En sık kullanılan fenomenler “değer”, “inanç”, “etkileşim”, “etkinlik” olarak belirlenmiştir. Ardından katılımcıların görüşleri içerik analizine tabi tutulmuştur. 3 alt tema ve 17 kategorik kodlamayla eşleştirmeler gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara göre üniversitedeki örgüt kültürünün geliştirilmesinde “üniversitedeki öğretim elemanı-öğrenci, üniversitenin idari personeli-öğrenci, öğrenci-öğrenci etkileşimleri” ile “üniversitenin ulusal değerlere önem vermesi ve tarihine sahip çıkması” önemli görülmüş ve sıklıkla ifade edilmiştir. Katılımcılar tarafından örgüt kültürünün etkililiğini sağlamak üzere “üniversitenin temel değerlerle inançlarının belirgin hâle getirilmesi” gerektiği çalışmada çoğunlukla belirtilmiştir. Üniversitedeki örgüt kültürünü artırmak üzereyse “geziler”, “konferanslar, paneller ve gösteriler”, “sembolik araçlar” şeklindeki çeşitli aracıların artırılarak yaygınlaştırılmasının üniversiteye katkı sağlayacağı ifade edilmiştir. Çalışmanın sonunda üniversitenin karmaşık yapısına rağmen gerek üniversitenin olanaklarını kullanarak gerek sosyal medya aracılığıyla üniversitede örgüt kültürünün geliştirilmesine ilişkin farklı önerilere yer verilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale
Dergi Adı Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi
Dergi ISSN 2149-2727
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 06-2025
Cilt No 15
Sayı 1
Sayfalar 269 / 297
Doi Numarası 10.17984/adyuebd.1578753
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/4337449