img
img
Evaluation of Books on the Nature of Religious Education Science in Türkiye     
Yazarlar (1)
Doç. Dr. Muhammet Mustafa BAYRAKTAR Doç. Dr. Muhammet Mustafa BAYRAKTAR
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
Din eğitimi bilimi, dinin bilimsel ve pedagojik öğretimi için anlamlı bir yol arayışı olarak tanımlanmaktadır. Başka bir ifadeyle din eğitimi bilimi, bireylerin dinlerini öğrenme/öğretme süreci olarak da tanımlanmaktadır. Din eğitimi bilimi hem din hem de eğitimle ilgili ancak müstakil bir bilim dalıdır. Türkiye’de din eğitimi Anabilim Dalı 1980 yılında kurulmuştur. Kuruluşundan itibaren din eğitimi anabilim dalında bazı çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışmalardan bir kısmı din eğitimi biliminin mahiyetiyle ilgilidir. Bu bağlamda çalışmamızın amacı Türkiye’de din eğitimi biliminin mahiyetini ele alan kitapların değerlendirilmesidir. Söz konusu kitaplar genç bir disiplin olan din eğitimi biliminin mahiyetini ortaya koyması bakımından önem taşımaktadır. Zira genç bir bilim dalının en önemli görevlerinden biri kendi mahiyetini ortaya koymasıdır. Bu çerçevede araştırmamızın temel sorusu, Türkiye’de din eğitimi biliminin, kendisini özgün kılacak bilimsel temellere ulaşmasıyla ilgilidir. Söz konusu amaç doğrultusunda, din eğitimi biliminin mahiyetine yönelik Türkiye’de yayınlanan kitapların içerik analizi yapılmıştır. Böylelikle din eğitiminin bilimselleşmesinin tarihi seyri belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca din eğitimi biliminin mahiyetini ele alan kitapların eğilimleri de tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmamızda nitel araştırma yöntemi benimsenmiş bu doğrultuda veriler döküman analizi tekniği ile toplanmış; içerik analizi tekniği ile değerlendirilmiştir. Türkiye’de din eğitimi biliminin mahiyetine ilişkin literatür taraması gerçekleştirilmiştir. Araştırmada belirlenen yöntem doğrultusunda, Türkiye’de Din Eğitimi Anabilim Dalı’nın kuruluşundan günümüze kadar olan süreçte din eğitimi biliminin mahiyetini ele alan kitaplar tespit edilmiştir. Söz konusu kitaplar sistematik bir şekilde okunmuştur. Bu okumalar neticesinde din eğitimi biliminin mahiyetine ilişkin dört ana tema belirlenmiştir. Bu temalar tanım, amaç, yöntem ve çalışma alanları şeklinde kategorize edilmiştir. Belirlenen temalar çerçevesinde din eğitimi biliminin mahiyetini ele alan kitaplar yeniden okunmuş ve belirlenen kategorilere göre analiz edilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale
Dergi Adı İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi
Dergi ISSN 2147-1185
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 06-2025
Cilt No 14
Sayı 2
Sayfalar 657 / 681
Doi Numarası 10.15869/itobiad.1629256
Makale Linki https://doi.org/10.15869/itobiad.1629256
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
Evaluation of Books on the Nature of Religious Education Science in Türkiye

Paylaş