img
img
Âşık Şiirinin Bozlağa Dönüşmesinde Kırşehirli Abdalların Rolü   
Yazarlar (1)
Prof. Dr. Salahaddin BEKKİ Prof. Dr. Salahaddin BEKKİ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
In Anatolia, every piece performed with a melody is referred to as a türkü (folk song). A türkü consists of two components: the melody and the lyrics. While the lyrics fall within the domain of literary studies, the melodic aspect is examined by musicology. This study explores the transformation of products of the minstrel (âşık) poetic tradition into bozlak, a type of uzun hava (free-rhythm folk song), through their technical features that can be audibly perceived and visually observed when transcribed. The scope of this study comprises poems by Dadaloğlu, known as a tribal minstrel, and Âşık Said of Toklumen, renowned in the region of Kırşehir and its surroundings, which have been adapted and performed as bozlak by abdal-composer-performers such as Muharrem Ertaş and Neşet Ertaş. The study selects as examples the compositions “Ağ Gelin (Oturmuş Ağ Gelin Taşın Üstüne)” and “Yağmur Yağdı Yine Bulandı Hava …
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü MLA dergilerinde yayınlanan tam makale
Dergi Adı Türk Folklor Araştırmaları
Dergi ISSN 3023-4670
Dergi Tarandığı Indeksler MLA
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 07-2025
Sayı 371
Sayfalar 75 / 88
Doi Numarası 10.61620/tfa.71
Makale Linki https://turkfolklorarastirmalari.com
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
Âşık Şiirinin Bozlağa Dönüşmesinde Kırşehirli Abdalların Rolü

Paylaş