Yazarlar (2) |
![]() |
![]() Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu araştırmanın amacı yapısal güçlendirmenin mesleki motivasyonu yordama düzeyini belirlemektir. Bu araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın hedef evreni 2022-2023 eğitim-öğretim yılı Kırşehir ili Merkezde yer alan kamu okullarında görev yapan 2032 öğretmendir. Araştırmanın örneklemi küme örneklem yöntemiyle belirlenmiş, 501 öğretmendir. Araştırma verileri Öğretmenlerin Yapısal Güçlendirilmesi Ölçeği ve Mesleki Motivasyon Ölçeğiyle toplanmıştır. Ölçekler beş alt boyuttan oluşmuş, beşli likert tipi katılım ölçeğidir. Yapısal güçlendirme ve mesleki motivasyonun öğretmenlerin cinsiyet ve eğitim durumuna göre görüşlerinin farklılaşma düzeyini belirlemek için t-testi; mesleki kıdeme göre farklılaşma düzeyini belirlemek için tek yönlü ANOVA yapılmıştır. Farkın kaynağını belirlemek için Bonferroni testinden yararlanılmıştır. Yapısal güçlendirmeyle mesleki motivasyon arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson korelasyon analizi, yordama düzeyini belirlemek için regresyon analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda öğretmenler yapısal güçlendirme ve mesleki motivasyon düzeylerinin yüksek düzeyde olduğunu belirtmişlerdir. Yapısal güçlendirilmeye ilişkin öğretmen görüşleri; cinsiyetlerine ve eğitim durumlarına göre farklılaşmamaktadır. 1-10 yıllık kıdeme sahip öğretmenler, 21 yıl ve üzeri kıdemi olan öğretmenlere göre yapısal olarak güçlendirildiklerine daha çok katılmışlardır. Mesleki motivasyona ilişkin öğretmen görüşleri kıdemlerine göre farklılaşmamıştır. Kadın öğretmenler erkek öğretmenlere göre daha fazla mesleki motivasyona sahiptir. Yapısal güçlendirmeyle mesleki motivasyon arasında anlamlı, pozitif, orta düzeyde bir ilişki vardır. Yapısal güçlendirme mesleki motivasyonun anlamlı bir yordayıcısıdır. Yapısal güçlendirme mesleki motivasyonun %17'sini açıklamaktadır. Yapısal güçlendirme alt boyutları mesleki motivasyonun; keyif alt boyutunun %18'ini, katkı alt boyutunun %17'sini, değer alt boyutunun %15'ini, özveri alt boyutunun %19'unu açıklamaktadır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi |
Dergi ISSN | 2149-0767 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 03-2025 |
Cilt No | 11 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 260 / 279 |
Doi Numarası | 10.31592/aeusbed.1517826 |
Makale Linki | https://doi.org/10.31592/aeusbed.1517826 |