img
img
A Ghost is Disturbing Africa: The Evolution of Black Consciousness from Masks to Ghosts in Contemporary African Cinema     
Yazarlar (2)
Yusuf Ziya Gökçek
Marmara Üniversitesi, Türkiye
Dr. Öğr. Üyesi Muzaffer Musab YILMAZ Dr. Öğr. Üyesi Muzaffer Musab YILMAZ
Sakarya Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
1960'lardan günümüze toplumsal sorunlar ve göç, kolonyal ve postkolonyal, Sahra Altı Afrika sinemasının başat temaları arasında yer aldı. Diasporada yetişen ve ilk filmlerini kendi kıtalarında çeken çağdaş Sahraaltı Afrikalı sinemacılar, filmlerinde mekân ve karakterleri hayalet temasıyla ilişkilendirerek Afrika sinemasının altmış yıllık temalarını kullanmaktadır. Senegal'de doğup Fransa'da yaşayan Mati Diop ve Angola'da doğup profesyonel eğitimini ABD'de alan Mario Bastos, Atlantique (2019) ve Air Conditioner (2020) filmleriyle şehirlerini hayalet olgusu üzerinden distopik bir evrene dönüştürüyor ve bu temalar üzerinden ulusal alegoriler kuruyor. Bu filmlerde zaman ve mekân arasındaki ilişki gerçekçi kodlara uygun olarak düzenlense de anlatıların sıra dışılığı mevcut siyasi ve toplumsal eşitsizliği görünür kılınmaktadır. Ayrıca diasporada yetişen Afrikalı sinemacıların politik eşitsizliği tek bir sinema türüne sokmadıkları gibi türleri melezleştirmeye çalıştıkları görülmektedir. Çalışmada Jacques Derrida'nın hauntology kavramı çerçevesinde betimsel analiz yöntemi kullanılarak filmlerin politik söylemi ile yönetmenlerin başvurduğu melezleştirme stratejileri olan film türleri arasında bir paralellik olup olmadığı analiz edilmiştir. Filmlerin, sömürge sonrası dönemde gelir adaletsizliği ve eşitsizlik gibi durumları bilim kurgu ve korku sinemasından ödünç alınan temel ilkelere dayanarak gösterdiği görülmüştür.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Açık Erişim Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale
Dergi Adı SineFilozofi
Dergi ISSN 2547-9458
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 07-2024
Cilt No 9
Sayı 18
Sayfalar 198 / 210
Doi Numarası 10.31122/sinefilozofi.1446248
Makale Linki http://dx.doi.org/10.31122/sinefilozofi.1446248