| Yazarlar (2) |
|
Marmara Üniversitesi, Türkiye |
Dr. Öğr. Üyesi Muzaffer Musab YILMAZ
Sakarya Üniversitesi, Türkiye |
| Özet |
| 1960'lardan günümüze toplumsal sorunlar ve göç, kolonyal ve postkolonyal, Sahra Altı Afrika sinemasının başat temaları arasında yer aldı. Diasporada yetişen ve ilk filmlerini kendi kıtalarında çeken çağdaş Sahraaltı Afrikalı sinemacılar, filmlerinde mekân ve karakterleri hayalet temasıyla ilişkilendirerek Afrika sinemasının altmış yıllık temalarını kullanmaktadır. Senegal'de doğup Fransa'da yaşayan Mati Diop ve Angola'da doğup profesyonel eğitimini ABD'de alan Mario Bastos, Atlantique (2019) ve Air Conditioner (2020) filmleriyle şehirlerini hayalet olgusu üzerinden distopik bir evrene dönüştürüyor ve bu temalar üzerinden ulusal alegoriler kuruyor. Bu filmlerde zaman ve mekân arasındaki ilişki gerçekçi kodlara uygun olarak düzenlense de anlatıların sıra dışılığı mevcut siyasi ve toplumsal eşitsizliği görünür kılınmaktadır. Ayrıca diasporada yetişen Afrikalı sinemacıların politik eşitsizliği tek bir sinema türüne sokmadıkları gibi türleri melezleştirmeye çalıştıkları görülmektedir. Çalışmada Jacques Derrida'nın hauntology kavramı çerçevesinde betimsel analiz yöntemi kullanılarak filmlerin politik söylemi ile yönetmenlerin başvurduğu melezleştirme stratejileri olan film türleri arasında bir paralellik olup olmadığı analiz edilmiştir. Filmlerin, sömürge sonrası dönemde gelir adaletsizliği ve eşitsizlik gibi durumları bilim kurgu ve korku sinemasından ödünç alınan temel ilkelere dayanarak gösterdiği görülmüştür. |
| Anahtar Kelimeler |
| Makale Türü |
|
| Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale |
| Dergi Adı | SineFilozofi |
| Dergi ISSN | 2547-9458 |
| Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
| Makale Dili | İngilizce |
| Basım Tarihi | 07-2024 |
| Cilt No | 9 |
| Sayı | 18 |
| Sayfalar | 198 / 210 |
| Doi Numarası | 10.31122/sinefilozofi.1446248 |
| Makale Linki | http://dx.doi.org/10.31122/sinefilozofi.1446248 |