Yazarlar |
Abdulkerim KARADENİZ
|
Özet |
Giriş Edebiyat, bir toplumun yüzyıllar boyunca oluşturduğu kültürün, gelenek ve göreneklerin, estetik duyuşun yegâne yansımasıdır. Edebiyat aynı zamanda kültürün taşıyıcısı olan dilin aktarıcısıdır. Her toplum kendi kültürünü, gelenekgörenek ve inançlarını sonraki kuşaklara aktarmak ister, bunu gerçekleştirmek içinse en önemli araç edebî metinlerdir. Edebî metinler, aynı zamanda yeni neslin kültürel değerleri anlaması ve bu değerleri yaşamına aktarması noktasında da önemli bir yere sahiptir. Edebiyat öğretimi, ilkokul ve ortaokulda öğrencilerin edindiği birtakım temel becerileri, edebî metinleri merkeze alarak geliştirmeyi amaçlar.Edebiyat hem kendine has inceleme yöntemleri olan bir bilim dalı hem de güzel sanatların bir dalı olarak karşımıza çıkmaktadır."Edebiyat ile edebiyat analizi birbirinden farklı disiplinlerdir. Birisi sanat, diğeri ise tam anlamıyla bilim olmasa bile bilimsel bilgiye dayanan bir yapıdır." Wellek ve Warren, 1989). Edebiyat bir bilim dalı olarak bir edebî eseri incelemeyi, araştırmayı ve yorumlamayı amaçlar; bunu da gerçekleştirirken kendi inceleme yöntemlerini kullanır, yani bilimsel bir yaklaşımla metne odaklanır. Güzel sanatların bir dalı olarak edebiyat öğrencilerin estetik duyarlılıklarını, edebî zevklerini geliştirmek ve öğrencilere dil estetiği kazandırmak için önemli bir çalışma alanıdır. Edebiyat eğitimi ve öğretimiyle ilgili tasarlanacak her türlü faaliyette edebiyatın hem bir bilim dalı hem de güzel sanatların bir dalı olduğu göz önüne alınmalı ve ona göre bir yaklaşım belirlenmelidir. Edebiyatın bu özelliği öğrencilere de sezdirilmeli, |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Uluslararası alan indekslerindeki dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Cumhuriyetin 100. Yılında Eğitimde İdealler Üzerine |
Dergi Tarandığı Indeksler | |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 06-2023 |
Sayfalar | 21 / 0 |