img
img
Examining the Efficacy of Psycho-Educational Program for Mothers on Mothers Perception of Child Education Competence   
Yazarlar (3)
Dr. Öğr. Üyesi Umay Bilge BALTACI Dr. Öğr. Üyesi Umay Bilge BALTACI
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Selahattin Avşaroğlu
Necmettin Erbakan Üniversitesi, Türkiye
Esra Teke
Türkiye
Devamını Göster
Özet
Ebeveyn yeterliğini takdir araştırmalarla vurgulanan bir olgu olsa da bu konuda az sayıda topluluk programı değerlendirilmiştir. Oysa ebeveynlik, çocuğun gelişiminde önemli bir faktördür ve çocukların gelişimsel süreçleriyle ilgili sonuçları öngörmektedir. Bu araştırmada annelere yönelik psiko-eğitim programının, annelerin çocuk eğitimi yeterlilik algısına etkisi incelenmiştir. Bu kapsamda gerçekleştirilen çalışmada ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmaya deney grubunda 10, kontrol grubunda 10 olmak üzere Türkiye’de ikamet eden, ilkokul çocuğuna sahip 20 anne katılmıştır. Deney grubundaki annelere her biri 50 dakika süren 10 oturumdan oluşan psiko-eğitim programı uygulanmıştır. Psiko-eğitim çalışmasından önce deney ve kontrol grubunun Çocuk Eğitimi Yeterliği Ölçeği (ÇEYÖ) ve ölçeğin sorumluluk kazandırma, iletişim-etkileşim, çocuğu tanıma, çocuğu geliştirme ve çocuğu yönlendirme alt boyutlarından aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır. Araştırma sonucunda deney grubunun psiko-eğitimden sonra aldıkları ÇEYÖ ve ölçeğin alt boyut puanlarının tamamı, psiko-eğitimden önce aldıkları puanlara göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Kontrol grubunun ise psiko-eğitimden önce ve sonra ÇEYÖ ve sorumluluk kazandırma, iletişim-etkileşim, çocuğu tanıma, çocuğu geliştirme, çocuğu yönlendirme alt boyutlarından aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır. Ek olarak psiko-eğitimden sonra deney grubunun kontrol grubuna göre ÇEYÖ ve sorumluluk kazandırma, iletişim-etkileşim, çocuğu geliştirme alt boyutlarından aldıkları puanların anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu, çocuğu yönlendirme, çocuğu tanıma alt boyutlarında ise anlamlı bir farklılığın olmadığı saptanmıştır. Çalışmanın sonuçları, annelerin yeterlik düzeylerinin arttırılabileceğini ortaya koymakta ve yeterlik üzerinde etkili olabilecek muhtemel mekanizmaları açıklamaktadır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Diğer hakemli ulusal dergilerde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 2148-7758
Dergi Tarandığı Indeksler Education Full Text (H. W. Wilson) Database Covarage List
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2024
Cilt No 26
Doi Numarası 10.17556/erziefd.1519487
Makale Linki https://doi.org/10.17556/erziefd.1519487