img
Sosyal Bilgiler Dersi Öğretiminde Okuma Becerilerinin EtkinKullanımına Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşleri    
Yazarlar
Prof. Dr. Bayram TAY
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Derya Aydın
Özet
Sosyal bilgiler dersi öğretiminde okuma becerilerinin etkin kullanımına yönelik sosyalbilgiler öğretmenlerinin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılan bu çalışma kesitsel betimseltarama modelindedir. Çalışmanın evrenini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Çorum ili merkezilçe ve merkez ilçeye bağlı köylerdeki ortaokullarda görev yapan sosyal bilgiler öğretmenlerioluşturmuştur. Araştırmada herhangi bir örneklem seçim yöntemi kullanılmadan çalışma evrenintamamı olan 112 sosyal bilgiler öğretmenine ulaşılması hedeflenmiştir. Ancak araştırmayakatılmayı kabul etmeme, araştırmanın yapıldığı tarihlerde okula gelmeme, yönetici olarak görevliolma, anket maddelerine samimi cevaplar vermeme gibi nedenlerle toplam 103 sosyal bilgileröğretmeni ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, Yıldırım (2016) tarafından geliştirilen“branş öğretmenlerinin okuma becerilerini kendi öğretim alanlarında kullanmalarına yönelikinançları” adlı ölçek uyarlanarak kullanılmış ve elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans,yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma dağılımları hesaplanmıştır. Bununla birlikte, çokludeğişkenlerle karşılaştırma yapmada Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi analizikullanılmıştır. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre; sosyal bilgiler dersinde okumabecerilerinin etkin kullanımına yönelik sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerinin aritmetikortalamasının 5,43 ve buna göre de sosyal bilgiler öğretmenlerinin, sosyal bilgiler dersinde okumabecerilerinin etkin kullanımına yönelik düşüncelerinin “Katılıyorum” boyutunda olduğu tespitedilmiştir. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde okuma becerilerinin etkinkullanımına yönelik görüşleri cinsiyete, kıdeme, mezun olunan bölüme ve mezun olunan fakülteyegöre değişmemektedir. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin konu alanı okuma becerilerinin ve bunayönelik inançlarının eğitim süreçleri ile artırılması, aday öğretmenlerin eğitimlerinde konu alanıokuma becerileri üzerinde eğitimler verilmesi önerilebilir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı AJESI - Anadolu Journal of Educational Sciences International
Dergi ISSN 2146-4014
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 06-2018
Cilt No 8
Sayı 2
Sayfalar 321 / 353
Doi Numarası 10.18039/ajesi.454580
Makale Linki http://www.ajesi.dergi.anadolu.edu.tr/