img
img
Effect of Education and Reminder Short Messages on The Fatigue Level of Individuals with COPD: A Randomized Controlled Study   
Yazarlar (1)
Dr. Öğr. Üyesi Yasemin CEYHAN Dr. Öğr. Üyesi Yasemin CEYHAN
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
Amaç: Çalışma, Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı (KOAH) olan bireylere verilen eğitimin ve hatırlatıcı kısa mesajların yorgunluk düzeyine etkisini belirlemek amacıyla yürütüldü. Yöntem: Randomize kontrollü deneysel çalışma (ClinicalTrials.gov: NCT06286072). Çalışma, 15 Aralık 2023-15 Mayıs 2024 tarihleri arasında KOAH tanısı nedeniyle hastanede yatan 105 hasta ile yürütüldü. Hastalar her grupta 35 olmak üzere üç grupta randomize edildi. İlk grup eğitim+mesaj, ikinci grup eğitim, üçüncü grup ise kontrol (rutin tedavi ve bakım) olarak atandı. Eğitim içeriğini; KOAH ve yorgunluk yönetimi oluşturdu. Eğitimler üç günde tamamlandı. Mesajlar, eğitim içeriğini hatırlatıcı ve motive edici cümlelerden oluşturuldu. Tüm hastalara başlangıçta ve 8 hafta sonunda kişisel bilgilerini, dispne derecesini, KOAH genel durumunu ve yorgunluk seviyesini belirleyen anketler uygulandı. Bulgular: Grup içi karşılaştırmalarda eğitim+mesaj grubunda dispne ve yorgunluk düzeyi anlamlı olarak azaldı, KOAH genel durumu iyileşti (p<0.001). Eğitim grubunda dispne şiddeti azaldı (p=0.014) ve KOAH genel durumu iyileşti (p=0.013). Kontrol grubunda anlamlı fark oluşmadı. Gruplar arası karşılaştırmalarda anlamlı fark elde edildi (p<0.05), en güçlü etki eğitim+mesaj, eğitim ve kontrol grubunda oldu (d1>d2>d3). Sonuç: KOAH’lı hastalara verilen eğitim ve 8 haftalık kısa mesaj uygulaması dispne şiddetinin ve yorgunluğun azaltılmasında, KOAH’ta genel durumunun iyileşmesinde etkilidir. Tek başına eğitim, uzun vadede yorgunluğu hafifletmede başarılı olmamıştır. Bu nedenle taburculuk sonrası hasta takipleri önemsenmelidir
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Karya Journal of Health Science
Dergi ISSN 2717-9540
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 12-2024
Cilt No 5
Sayı 3
Sayfalar 104 / 111
Doi Numarası 10.52831/kjhs.1538120
Makale Linki https://doi.org/10.52831/kjhs.1538120