Yazarlar (1) |
![]() Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Amaç: Çalışma, Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı (KOAH) olan bireylere verilen eğitimin ve hatırlatıcı kısa mesajların yorgunluk düzeyine etkisini belirlemek amacıyla yürütüldü. Yöntem: Randomize kontrollü deneysel çalışma (ClinicalTrials.gov: NCT06286072). Çalışma, 15 Aralık 2023-15 Mayıs 2024 tarihleri arasında KOAH tanısı nedeniyle hastanede yatan 105 hasta ile yürütüldü. Hastalar her grupta 35 olmak üzere üç grupta randomize edildi. İlk grup eğitim+mesaj, ikinci grup eğitim, üçüncü grup ise kontrol (rutin tedavi ve bakım) olarak atandı. Eğitim içeriğini; KOAH ve yorgunluk yönetimi oluşturdu. Eğitimler üç günde tamamlandı. Mesajlar, eğitim içeriğini hatırlatıcı ve motive edici cümlelerden oluşturuldu. Tüm hastalara başlangıçta ve 8 hafta sonunda kişisel bilgilerini, dispne derecesini, KOAH genel durumunu ve yorgunluk seviyesini belirleyen anketler uygulandı. Bulgular: Grup içi karşılaştırmalarda eğitim+mesaj grubunda dispne ve yorgunluk düzeyi anlamlı olarak azaldı, KOAH genel durumu iyileşti (p<0.001). Eğitim grubunda dispne şiddeti azaldı (p=0.014) ve KOAH genel durumu iyileşti (p=0.013). Kontrol grubunda anlamlı fark oluşmadı. Gruplar arası karşılaştırmalarda anlamlı fark elde edildi (p<0.05), en güçlü etki eğitim+mesaj, eğitim ve kontrol grubunda oldu (d1>d2>d3). Sonuç: KOAH’lı hastalara verilen eğitim ve 8 haftalık kısa mesaj uygulaması dispne şiddetinin ve yorgunluğun azaltılmasında, KOAH’ta genel durumunun iyileşmesinde etkilidir. Tek başına eğitim, uzun vadede yorgunluğu hafifletmede başarılı olmamıştır. Bu nedenle taburculuk sonrası hasta takipleri önemsenmelidir |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Karya Journal of Health Science |
Dergi ISSN | 2717-9540 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 12-2024 |
Cilt No | 5 |
Sayı | 3 |
Sayfalar | 104 / 111 |
Doi Numarası | 10.52831/kjhs.1538120 |
Makale Linki | https://doi.org/10.52831/kjhs.1538120 |