img
img
Türkiye’de Zihinsel Yetersizlik Alanına İlişkin Son Yönelimler: Doktora Tezleri Üzerinden Bir İnceleme   
Yazarlar (1)
Doç. Dr. Deniz AKDAL Doç. Dr. Deniz AKDAL
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
Bu çalışma, Türkiye'de zihinsel yetersizlik alanına ilişkin doktora tezlerinin sistematik bir incelemesini sunmaktadır. Araştırma kapsamında 29 doktora tezi içerik analizine tabi tutarak, bu alanda yapılan çalışmaların yıllara göre dağılımı, konu başlıkları, çalıştıkları alanlar, kullanılan yöntemler, veri toplama araçları ve örneklem büyüklüklerine göre incelenmiştir. İnceleme sonucunda, zihinsel yetersizlik alanına ilişkin yazılan tezlerin sayılarının gittikçe arttığı görülmektedir. Artışın nedenlerine bakıldığında zihinsel yetersizlik alanındaki farkındalığın artması ve üniversitelerdeki doktora programlarının sayısındaki artışla bağlantılı olduğunu göstermektedir. Ayrıca zihinsel yetersizlik alanında bilimsel araştırmaların giderek artması yeni ve farklı alanlarda çalışılması gerekliliğini ortaya koymaktadır. Çalışmaların büyük çoğunluğu, zihinsel yetersizliği olan çocukların kavram ve beceri öğretimlerine odaklanmıştır. Kavram ve beceri öğretimleri zihinsel yetersizliği olan çocukların yaşamları devam ettirmeleri ve akademik alanda gelişimlerini sağlamaları açısından önemli görülmektedir. Yöntem olarak en yaygın kullanılan yaklaşım nicel ve tek denekli araştırmalar zihinsel yetersizlik alanaına ilişkin çalışmaların yöntem kısımlarını oluşturmaktadır. Bu durum, zihinsel yetersizlik alanının doğası gereği bireyselleştirilmiş eğitimlerle yürütülen çalışmaların yaygın olduğunu göstermektedir. Ayrıca, verilerin toplanmasında genellikle ölçekler ve formlar gibi objektif araçlar tercih edilmiştir. Bu araştırma, zihinsel yetersizlik alanında yapılan doktora tezlerinin genel bir profilini sunarak, gelecekteki araştırmalar ve uygulamalar için önemli bir referans niteliği taşımaktadır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Dergi ISSN .
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 11-2024
Cilt No 10
Sayı 3
Sayfalar 839 / 854
Doi Numarası 10.31592/aeusbed.1539685
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/4173795