img
INTEGRATION OF QFD AND DEA METHODS TOGETHER TO PRIORITISE CUSTOMER EXPECTATIONS: THE CASE OF A SERVICE ORGANISATION     
Yazarlar
Doç. Dr. Muhammed MARUF Doç. Dr. Muhammed MARUF
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Kalite Fonksiyon Göçerimi (QFD), müşteri beklentilerinin teknik gereksinimlere dönüştürülmesi ve söz konusu beklentilerin karşılanabilmesi için öncelikli olarak iyileştirilmesi gereken teknik gereksinimlerin belirlenmesi amaçlı olarak kullanılan bir yöntemdir. QFD, nispeten daha soyut olan müşteri beklentilerini somut ürün ve süreç parametrelerine dönüştürme konusundaki avantajı ve uygulama kolaylığı bakımından literatürde ve endüstride geniş uygulama alanı bulan bir yöntem olarak ön plana çıkmaktadır. Yöntemin ifade edilebilecek en önemli dezavantajlarından birisi; müşteri beklentileri ile ilişkili teknik gereksinimlerin önceliklendirilmesinde, söz konusu teknik gereksinimin maliyeti, gerekli iyileştirme faaliyetlerinin uygulanma süresi vb. kriterlerin göz önünde bulundurulmamasıdır. Bu çalışmada teknik gereksinimlerin önceliklendirilmesinde maliyetlerinde hesaba katılması amacıyla QFD yöntemi ile birlikte Veri Zarflama Analizi (DEA) yöntemlerinin uygulandığı bir yaklaşım ortaya konulmuştur. Ortaya konulan yaklaşımın test edilmesi amacıyla bir cafe işletmesinde yapılan örnek uygulama sonuçlarına göre; önceliklendirme işleminde maliyetlerin de hesaba katılmasının, müşteri beklentilerinin karşılanması için öncelikli olarak ele alınması gereken teknik gereksinimlere ilişkin sıralamayı değiştirdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi
Dergi ISSN 1307-9832
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 10-2024
Cilt No 45
Sayfalar 337 / 346
Doi Numarası 10.18092/ulikidince.1531499
Makale Linki http://dx.doi.org/10.18092/ulikidince.1531499