Yazarlar |
Doç. Dr. Bahadır GÜLBAHAR
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
İlişkisel tarama modelindeki bu nicel araştırmanın temel amacı, öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterlikleri ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışma evrenini, 2019-2020 Eğitim-Öğretim Yılı’nda Kırşehir il genelinde görev yapan 931 ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, kolaylıkla bulunabilen örnekleme yöntemi ile seçilmiş 441 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak “Sınıf Yönetimi Yeterlik Ölçeği” ve “Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi” kullanılmıştır. Araştırmada, sınıf yönetimi yeterliklerinin “dışa dönüklük, “deneyime açıklık”, “yumuşak başlılık” ve “sorumluluk” kişilik özellikleriyle pozitif yönlü anlamlı ilişkisinin olduğu, “duygusal dengesizlik” kişilik özelliğiyle ise negatif yönlü anlamlı ilişkisinin olduğu tespit edilmiştir. Sınıf yönetimi “fiziksel düzeni sağlama”, “öğretim yönetimi”, “zaman yönetimi”, “sınıf içi ilişkileri düzenleme” ve “davranış geliştirme ve düzenleme” alt yeterliklerinin “dışa dönüklük”, “deneyime açıklık”, “yumuşak başlılık” ve “sorumluluk” kişilik özellikleriyle pozitif yönlü, “duygusal dengesizlik” kişilik özelliğiyle ise negatif yönlü anlamlı ilişkisinin olduğu belirlenmiştir. Araştırmada, öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerine ilişkin algılarının “çok yüksek düzeyde olduğu”; öğretmenlerin kişilik özelliklerinden duygusal dengesizliğe biraz uygun oldukları; dışa dönüklüğe, deneyime açıklığa, yumuşak başlılığa oldukça uygun oldukları ve sorumluluğa çok uygun oldukları saptanmıştır. Ayrıca “görev yapılan okulun imkânları durumuna ilişkin algı” ve “mesleki yayın takip etme durumu” değişkenlerinin öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerine ilişkin algıları ile kişilik özelliklerine ilişkin algıları arasında anlamlı farklılık yaratan değişkenler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Turkish Studies, Educational Sciences |
Dergi ISSN | 2667-5609 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 06-2020 |
Doi Numarası | 10.29228/TurkishStudies.42711 |
Atıf Sayıları | |
TRDizin | 1 |