Yazarlar |
Prof. Dr. Tuncay CEYLAN
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Düşünce tarihinde önce gelen ile sonra gelen arasındaki bağıntıyı görmemek doğruolmadığı gibi, sonra gelenin özgün olduğunu kabul etmemek ya da önce gelenin tekrarıolduğunu düşünmek de doğru değildir. Bir felsefi düşünce ya da öğretinin kendinden öncegelenden bir takım izler taşıması makul ve anlaşılır bir şeydir. Barnes gibi filozofları uzay vezaman dışı varlıklar olarak görmek, felsefede tarihsel arka planı hesaba katmamak makulolamaz. Aynı şekilde Nietzsche gibi sosyal ve kültürel tarihi gelişimi hep arka planaindirgemek, yeniliği ve sonra gelenin özgünlüğünü göz ardı etmek de kabul edilemez. Felsefetarihinde ilk büyük felsefe sisteminin sahibi olan Platon’un varlık hakkındaki düşüncesininde, bu bağlamda kendinden öncekilerin izlerini taşıdığı fakat kendine özgü ontolojik biryaklaşım sergilediği yadsınamaz. Whitehead ın “ felsefe tarihi Platon’a düşülen dipnotlardanibarettir” değerlendirmesi, abartılı bir bakışın yansıması olsa da bir gerçeği dilegetirmektedir. Yani Platon’un düşüncelerinin özgün olduğunu kabul etmenin ötesinde,kendinden sonraki döneme ciddi bir şekilde yansımasının olduğunu düşünmekteyiz, tabii kikendinden öncekilerin O’nun felsefesindeki izlerini de hesaba katarak. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi |
Dergi ISSN | 1304-4990 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 10-2018 |
Cilt No | 22 |
Sayı | 3 |
Sayfalar | 1509 / 1528 |