Yazarlar |
Seval YİNİLMEZ AKAGÜNDÜZ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Ümüt AKAGÜNDÜZ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Milaslı Gad Franko’nun 1326 (1910/1911) yılında İrfan ve Terbiye Bahisleri Külliyatı içinde kaleme aldığı Muallimlere adlı çalışması, II. Meşrutiyet dönemi eğitim anlayışının aydınlatılmasını sağlayacak kapsayıcı bir birikime sahiptir. Bu dönemde genelde eğitim özelde ise ahlâk ve düşünce eğitimlerinde önemli adımlar atılmıştır. Ayrıca ilkokulların yanı sıra rüştiye, idâdi ve âli derecelerde eğitim veren okullar yaygınlaştırılarak örgün eğitimdeki bütünlük kuvvetlendirilmiştir. Eğitim sisteminde yeni araç- gereçler, yeni usûl ve yöntemlerle, eğitimin neliği tartışma konusu yapılarak, pedagoji eğitimi önemsenmiştir. Dönemin önemli hukukçularından olan, Gad Franko eğitim-öğretim alanlarındaki fikirleri ve eserleriyle öğretmenler ile ebeveynleri yönlendirmiştir. Bu araştırmanın amacı, Gad Franco tarafından hazırlanan Muallimlere adlı eserden hareketle pedagoji ve eğitim felsefesinin düşünce ve ahlak eğitimine uzanan birikimine katkılar sağlamaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Söz konusu kitabın 261 sayfalık muhteviyâtı ve ayrıntılı karakteri, tek bir makalede irdelenemeyecek yoğunlukta olduğundan amaçlı örneklem kullanılarak “düşünce ve ahlak eğitimi” tartışmalarına odaklanılmıştır. Çalışmanın verileri içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda natüralist bir eğitim çizgisinden hareket eden Franko’nun doğaya yüzünü dönen, öz benliğini kaybetmeden kimlik ve kişiliğini geliştiren bireyin karakter oluşumunda ahlak ve düşünce eğitiminin önemini vurguladığı sonucuna ulaşılmıştır. Franko, pedagojinin bilimsel ilkeleri bağlamında Osmanlı çocuklarının benliklerini bulabilmelerinde atalarından kalan zihinsel ve ruhsal mirasın göz ardı edilmemesini istemiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | ESCI dergilerinde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları Dergisi |
Dergi ISSN | 1305-1458 |
Dergi Tarandığı Indeksler | ESCI |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 12-2023 |
Cilt No | 19 |
Sayı | 39 |
Sayfalar | 1367 / 1403 |
Makale Linki | https://ctad.hacettepe.edu.tr/19_39/12.pdf |