Yazarlar |
Abdullah BEYAZ
Ankara Üniversitesi, Türkiye |
Öğr. Gör. Veysel GÜL
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Traktörler, çeki gerektiren çeşitli tarımsal işlemlerde kullanılabilmektedir. Tüm bu taşıma işleri artık mekanize işletmelerde, traktörün arkasına takılan arabalar kullanılarak gerçekleştirilmektedir. Uygulamada taşıma koşulları ürüne bağlı olarak önemli ölçüde değişiklik göstermektedir. Bu nedenle günümüzde farklı taşıma kapasiteli tarım arabalarının tasarım özellikleri, malzeme bilimindeki teknolojik gelişmeler, taşıma gereksinimleri ve tarımsal uygulamalardaki ağırlık taşıma ihtiyaçları ile değişmektedir. Günümüzde bilgisayar destekli tasarım, bilgisayar destekli mühendisliğin ayrılmaz bir parçası haline gelmiş ve sonlu elemanlar analiz metodolojisi ile birçok malzemenin üretim öncesinde değerlendirilmesine olanak sağlamıştır. Bu nedenle, bu teknik araştırmanın odak noktası, modern yöntemler kullanılarak üretilen çelik, çelik alaşımı ve karbon çeliği malzemelerine dayalı yeni yaprak yay özellikleridir. Tarımda traktörlerin ana kullanım alanlarından biri çekme işidir. Uygulamada sadece tarım makinelerinin değil, tarım işletmelerinin vazgeçilmezi olan çeşitli tiplerdeki tarım arabalarının da çekilmesi önemli bir kullanım alanıdır. Tarım arabalarında ağırlık taşıma gibi koşullar kullanım amacına göre değişmekle birlikte tasarımları da farklılık göstermektedir. Bu nedenle modern yöntemlerle üretilen ve günümüz tarım koşullarına daha uygun olan 20 -- 40-ton taşıma kapasiteleri için çelik, çelik alaşımı ve karbon çeliği malzemelerden üretilen yeni yaprak yayların ve ağır yük arabalarının özelliklerinin belirlenmesi bu çalışmanın odak noktasını oluşturmaktadır. Çelik, çelik alaşımı ve karbon çeliği malzemelerden elde edilen sonuçlara göre karbon çeliği malzeme için maksimum Von Mises geriliminin 200000 N yük altında 5868,48 MPa olduğu, karbon çeliği malzeme için ise maksimum yer değiştirmenin 200000 N yük altında 15,4907 mm olduğu bulunmuştur. Tüm malzemeler için karbon malzeme ve 200000 N yük altında maksimum güvenlik faktörü 15 ul olarak bulunmuştur. Ek olarak, 100000 N'un altında karbon çeliği ve çelik alaşımının yer değiştirme değerlerinin, malzeme sırasının normal davranışından farklı olduğu görülebilir. Bilgisayar destekli tasarım ve analiz, tarımsal taşıma uygulamalarının taşıma ağırlığı gereksinimlerinin artmasına bağlı olarak modern yaprak yayları ortaya çıkmıştır. Dolayısıyla, tarım arabaları için modern yaprak yay üretimi için değerlendirilen tüm malzemeler arasında karbon çeliği malzemenin değerlendirilecek son malzeme olduğu sonucuna varılmıştır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Ziraat Mühendisliği |
Dergi ISSN | 2651-4494 |
Dergi Tarandığı Indeksler | |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 04-2024 |
Sayı | 379 |
Sayfalar | 25 / 34 |
Doi Numarası | 10.33724/zm.1402086 |
Makale Linki | https://doi.org/10.33724/zm.1402086 |