img
Maximum Torque per Ampere Strategy in IPM Drives for Electric Vehicles    
Yazarlar
Arş. Gör. Osman Emre ÖZÇİFLİKÇİ Arş. Gör. Osman Emre ÖZÇİFLİKÇİ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Serkan Bahçeci
Erciyes Üniversitesi, Türkiye
 Mikail KOÇ Mikail KOÇ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Kalıcı mıknatıslı senkron motorlar (KMSM), genellikle mıknatısları rotor yüzeyinde bulunan çeşidi ile bilinir ve yüzey mıknatıslı senkron motorlar (YMSM) olarak adlandırılan bu motor çeşidi rotor yüzeyinde bulunan mıknatıs tabanlı tork üretirler. Tork eşitliklerinde sadece q-eksen akımının ve sabit mıknatıslardaki akı değerinin olmasından dolayı d-eksen akımı 0 değerinde tutularak tork maksimize edilir ve kontrolü sağlanır ki bu kontrol tekniğine 𝐼𝑑 = 0 kontrol tekniği denir. Fakat gömülü mıknatıslı senkron motorlarda (GMSM) rotorlarındaki çıkıntıdan kaynaklanan endüktans farkından dolayı relüktans tork üretilir ve relüktans torkunun doğru bir şekilde kontrol edilmesiyle motor verimi yükselmektedir. Bu sebeple GMSM’lerde tork kontrolünün verimli şekilde gerçekleştirilebilmesi için akım başına maksimum tork (ABMT) stratejisi uygulanmaktadır. Bu çalışmada GMSM’lerde tork kontrolünün konvansiyonel olarak kullanılan 𝐼𝑑 = 0 kontrol tekniği yerine ABMT stratejisi ile simülasyonu gerçekleştirilerek verim değerleri arasındaki fark gözlenmiştir. Baz hızın altındaki hız değerlerinde tork kontrolünün verimli bir şekilde gerçekleştirildiği simülasyon sonuçları ile doğrulanmıştır. Simülasyonlar sonucunda elektrikli araç uygulamalarında kullanılan GMSM'lerin sürücülerinde konvansiyonel vektör kontrol tekniği yerine ABMT stratejisinin kullanılması sistemin verimini artırmakta ve bataryayı daha verimli kullanarak daha uzun menzil kapasitesi sağlamaktadır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü SCOPUS dergilerinde yayımlanan tam makale
Dergi Adı The El-Cezerî Journal of Science and Engineering
Dergi ISSN 2148-3736
Dergi Tarandığı Indeksler Scopus
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 09-2021
Cilt No 8
Sayı 3
Sayfalar 1405 / 1415
Doi Numarası 10.31202/ecjse.932553
Makale Linki https://dergipark.org.tr/en/pub/ecjse/article/932553
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 2
Maximum Torque per Ampere Strategy in IPM Drives for Electric Vehicles

Paylaş