img
ERGENLERDE ŞİDDET EĞİLİMİ: CİNSİYET, SOSYAL SORUN ÇÖZME VE DUYGUSAL ZEKÂNIN ROLÜ    
Yazarlar
Fatma Altun Kobul
Trabzon Üniversitesi, Türkiye
Betül Banu Özaydın
Dr. Öğr. Üyesi Mustafa ÖZGÖL
Bayburt Üniversitesi, Türkiye
Öykü Özyazıcı Kuzur
Sibel Eyüboğlu
Yılmaz Çoğalan
Özet
Türkiye’de okul ortamında görülen şiddetin giderek arttığı ve şiddet eğiliminin sıklıkla ergenlik döneminin gelişimsel özellikleri ile ilişkili bulunduğu bilinmektedir. Bu nedenle ergen bireylerin şiddet eğilimlerinin incelenmesi önemli görülmektedir. Bu araştırmanın amacı ergenlerde şiddet eğiliminin açıklanmasında cinsiyet, sosyal sorun çözme ve duygusal zekânın rolünün incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini 400 ergen birey oluşturmaktadır. Araştırmada Bilgi Formu, Şiddet Eğilimi Ölçeği, Sosyal Sorun Çözme Envanteri ve Duygusal Zekâ Özelliği Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları cinsiyet, sosyal sorun çözme ve duygusal zekâ değişkenlerinin katılımcıların şiddet eğilimi düzeylerini %19 oranında açıkladığını göstermiştir. Ergenlerin şiddet eğiliminin incelendiği regresyon analizi sonucunda, cinsiyet, sosyal sorun çözmenin bazı alt boyutları (negatif sorun yönelimi, dürtüsel-özensiz sorun çözme tarzı ve kaçıngan sorun çözme tarzı) ve duygusal zekânın bazı alt boyutlarının (iyi oluş, duygusallık ve sosyallik) anlamlı yordayıcılar olduğu tespit edilmiştir. Özellikle erkeklerde ve sosyal sorun çözme becerilerinde negatif tarzları kullanan kişilerde şiddet eğiliminin daha fazla görülebileceği sonucuna varılmıştır. Ayrıca bu çalışmanın bulgularına göre gelişmiş duygusal zekâ özeliklerinin de şiddet eğilimine yönelik koruyucu faktörler arasında olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelimeler
şiddet eğilimi,sosyal sorun çözme,duygusal zeka,cinsiyet
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Diğer hakemli ulusal dergilerde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Abant Izzet Baysal Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi
Dergi ISSN 1303-0493
Dergi Tarandığı Indeksler Türk Eğitim İndeksi
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2022
Cilt No 22
Sayı 1
Sayfalar 44 / 61
Doi Numarası 10.17240/aibuefd.2022..-819883
Makale Linki http://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-819883
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
Google Scholar 1
ERGENLERDE ŞİDDET EĞİLİMİ: CİNSİYET, SOSYAL SORUN ÇÖZME VE DUYGUSAL ZEKÂNIN ROLÜ

Paylaş