Yazarlar (3) |
İsmail Sarikaya
Bayburt Üniversitesi, Türkiye |
Dr. Öğr. Üyesi Mustafa ÖZGÖL
Bayburt Üniversitesi, Türkiye |
Rabia Yılar
Atatürk Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının hayat bilgisi öğretimine yönelik tutumlarını belirleyebilecek bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ölçme aracının geliştirilmesi için sistematik bir yaklaşımdan faydalanılmıştır. İlk olarak literatür desteği ve uzman görüşüne başvurularak madde havuzu oluşturulmuş, daha sonra oluşturulan maddeler daha fazla sayıda uzman grubuna sunularak forma son hali verilmiştir. Oluşturulan form açımlayıcı faktör analizi için 434 öğretmen adayına uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda oluşan yapı 250 sınıf öğretmeninden oluşan örneklem ile doğrulayıcı faktör analizine tabi tutulmuştur. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin 24 madde ve 3 alt boyuttan oluştuğu (sevme, değer verme, önemseme) belirlenmiştir. Ölçeğin tamamı için Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı katsayısı .93; Spearman Brown iki yarı güvenirliği .81 olarak hesaplamıştır. Alt boyutlar için Cronbach Alpha iç tutarlık katsayıları .86 ile .89 arasında; Spearman Brown iki yarı güvenirlik katsayıları ise .84 ile .87 arasında değişmektedir. Elde edilen yapının geçerliğini test etmek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve ölçeğin üç faktörlü yapısı doğrulanmıştır. Elde edilen bulgular değerlendirildiğinde, ölçeğin hayat bilgisi öğretimine yönelik tutumların belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenilebilir |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | SCOPUS dergilerinde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | İlköğretim Online (elektronik) |
Dergi ISSN | 1305-3515 |
Dergi Tarandığı Indeksler | SCOPUS |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 04-2017 |
Cilt No | 16 |
Sayı | 3 |
Sayfalar | 992 / 1006 |
Doi Numarası | 10.17051/ilkonline.2017.330237 |
Makale Linki | http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io/article/view/2440/2077 |
Atıf Sayıları | |
TRDizin | 11 |
Google Scholar | 19 |