img
Hemşirelerin hemşirelik tanılarına yönelik algılarının bazı değişkenler yönünden incelenmesi: Bir şehir hastanesi örneği    
Yazarlar
Papatya Karakurt
Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Türkiye
Prof. Dr. Ayla ÜNSAL Prof. Dr. Ayla ÜNSAL
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Serhat Yıldırım
Özet
Amaç: Hemşirelik mesleği kuramsal bilgi ve beceriyi içeren, uygulama gerektiren bir sağlık disiplinidir. Bu nedenle her profesyonel disiplinde olduğu gibi hemşirelik mesleğinde de uygulamalar için bilimsel metotlar kullanılmaktadır. Hemşirelik bakımına bilimsel ve planlı bir yaklaşım getiren yöntem ise hemşirelik sürecidir. Hemşirelik sürecinin ikinci aşaması olan hemşirelik tanısı, hemşirelik uygulamalarına temel oluşturur. Bu araştırma, hemşirelerin hemşirelik tanılarına yönelik algılarını bazı değişkenler yönünden incelenmek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı türdeki bu araştırmaya bir şehir hastanesinde görev yapan, gönüllü 265 hemşire katılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında hemşirelerin sosyo-demografik ile hemşirelik tanılarına ilişkin bilgilerinin sorgulandığı tanıtıcı özellikler formu ve Hemşirelik Tanılarını Algılama Ölçeği (HTAÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ortalama, Kruskall Wallis, Mann Whitney U ve Spearman Korelasyon analizi kullanılmıştır. Bulgular: Hemşirelerin yaş ortalamasının 32.19±7.81, %74.7’sinin kadın, %58.1’inin lisans mezunu olduğu, %30.9’unun 6-10 yıldır çalıştığı belirlenmiştir. Hemşirelerin %93.2’sinin hemşirelik sürecine ilişkin eğitim aldığı, %92.5’inin hemşirelik sürecini gerekli bulduğu ve %62.6’sının sürecin veri toplama aşamasında sorun yaşadığı saptanmıştır. Hemşirelerin hastalarına en sık; enfeksiyon riski, bilgi eksikliği, beslenmede değişiklik ve düşme riski tanılarını koydukları bulunmuştur. Araştırma kapsamına alınan hemşirelerin HTAÖ puan ortalamasının 2.27±0.67 olduğu belirlenmiştir. Hemşirelerin cinsiyeti, eğitim durumu ve çalıştıkları birim ile hastanın durumunu açık bir şekilde tanımlama ve kavramsal yön puan ortalamaları arasında anlamlı fark olduğu saptanmıştır. Sonuç: Hemşirelerin sürecin her aşamasında sorun yaşamasına rağmen hemşirelik tanılarının algılamasında olumlu bakış açısına sahip oldukları ve bazı değişkenlerin hemşirelik tanılarını algılamayı etkilediği belirlenmiştir. Hemşirelere sürecin aşamalarına özellikle de tanılama aşamasına yönelik hizmet içi eğitimler verilebilir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Diğer hakemli ulusal dergilerde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 2147-3463
Dergi Tarandığı Indeksler Türkiye Atıf Dizini
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2020
Cilt No 36
Sayı 3
Sayfalar 153 / 161
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 1

Paylaş