img
Milaslı Gad Franko’nun “Muallimlere” Adlı Eserinden Hareketle Düşünce Eğitimi ile Ahlâk Eğitimine Felsefi Bir Bakış     
Yazarlar
Doç. Dr. Seval YİNİLMEZ AKAGÜNDÜZ Doç. Dr. Seval YİNİLMEZ AKAGÜNDÜZ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Prof. Dr. Ümüt AKAGÜNDÜZ Prof. Dr. Ümüt AKAGÜNDÜZ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Milaslı Gad Franko’nun 1326 (1910/1911) yılında İrfan ve Terbiye Bahisleri Külliyatı içinde kaleme aldığı Muallimlere adlı çalışması, II. Meşrutiyet dönemi eğitim anlayışının aydınlatılmasını sağlayacak kapsayıcı bir birikime sahiptir. Bu dönemde genelde eğitim özelde ise ahlâk ve düşünce eğitimlerinde önemli adımlar atılmıştır. Ayrıca ilkokulların yanı sıra rüştiye, idâdi ve âli derecelerde eğitim veren okullar yaygınlaştırılarak örgün eğitimdeki bütünlük kuvvetlendirilmiştir. Eğitim sisteminde yeni araç- gereçler, yeni usûl ve yöntemlerle, eğitimin neliği tartışma konusu yapılarak, pedagoji eğitimi önemsenmiştir. Dönemin önemli hukukçularından olan, Gad Franko eğitim-öğretim alanlarındaki fikirleri ve eserleriyle öğretmenler ile ebeveynleri yönlendirmiştir. Bu araştırmanın amacı, Gad Franco tarafından hazırlanan Muallimlere adlı eserden hareketle pedagoji ve eğitim felsefesinin düşünce ve ahlak eğitimine uzanan birikimine katkılar sağlamaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Söz konusu kitabın 261 sayfalık muhteviyâtı ve ayrıntılı karakteri, tek bir makalede irdelenemeyecek yoğunlukta olduğundan amaçlı örneklem kullanılarak “düşünce ve ahlak eğitimi” tartışmalarına odaklanılmıştır. Çalışmanın verileri içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda natüralist bir eğitim çizgisinden hareket eden Franko’nun doğaya yüzünü dönen, öz benliğini kaybetmeden kimlik ve kişiliğini geliştiren bireyin karakter oluşumunda ahlak ve düşünce eğitiminin önemini vurguladığı sonucuna ulaşılmıştır. Franko, pedagojinin bilimsel ilkeleri bağlamında Osmanlı çocuklarının benliklerini bulabilmelerinde atalarından kalan zihinsel ve ruhsal mirasın göz ardı edilmemesini istemiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü ESCI dergilerinde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları Dergisi
Dergi ISSN 1305-1458
Dergi Tarandığı Indeksler Emerging Sources Citation Index (ESCI), Scopus
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2023
Cilt No 19
Sayı 39
Sayfalar 1367 / 1403
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları

Paylaş