Yazarlar |
Ayfer ŞAHİN
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Dil, duygu, düşünce, inanış, yaşayış ve isteklerin yazılı ve sözlü olarak ifade edilmesidir. Dil aynı zamanda geçmişten günümüze ve geleceğe kültürü aktaran en önemli araçtır. Atasözleri değerlerimizin ve millî kültürümüzün yeni nesillere aktarılmasında ve Türk dilinin inceliklerinin öğretilmesinde önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmanın amacı ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin söz varlığını geliştirmede hikâye temelli yaratıcı drama yönteminin etkisini ortaya koymaktır. Araştırma ön test-son test kontrol gruplu deneysel model olarak planlanmıştır. Araştırmada nicel ve nitel tekniklerin birlikte kullanılmasına imkân sağlayan karma yöntem kullanılmıştır. Çalışma Kırşehir ilindeki bir ilkokulda bir deney ve bir kontrol grubu olarak belirlenmiş iki 4. Sınıf şubesindeki öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Uygulama sürecinde; atasözlerinin belirlenmesi, atasözleri ile ilgili anlama testlerinin hazırlanması ve uygulanması, atasözleri ile ilgili hikâyelerin oluşturulması, oluşturulan hikâyelerin drama yoluyla canlandırmalarının yapılması ve son testlerin uygulanması süreci izlenmiştir. Araştırma sonucunda deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin atasözlerini anlama puanları karşılaştırıldığında atasözlerini drama tekniği ile öğrenen deney grubu öğrencilerinin puanlarının kontrol grubu öğrencilerinden daha yüksek olduğu fakat bu farkın istatistiksel olarak anlamlı düzeyde olmadığı; deney grubu öğrencilerinin ön test ve son test puanlarının ise anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenmiştir. Temel eğitim düzeyinde atasözleri gibi dolaylı ve mecazî anlamlar içeren ve bu yaş grubu öğrencileri için anlaşılması, yerli yerinde kullanılması zor olan söyleyişlerin öğretilmesinde yaratıcı drama tekniğinin kullanılması önerilmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Turkish Studies |
Dergi ISSN | 308-2140 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 08-2018 |
Cilt No | 13 |
Sayı | 19 |
Sayfalar | 1659 / 1668 |
Doi Numarası | 10.7827/TurkishStudies.13909 |
Makale Linki | http://www.turkishstudies.net |