img
Türkiye’deki Bitişik Eğik Yazı Uygulamalarının Bilimsel Araştırma Sonuçlarına Göre Değerlendirilmesi   
Yazarlar
 Ayfer ŞAHİN Ayfer ŞAHİN
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Türkiye’de 2005-2006 eğitim öğretim yılından itibaren değiştirilenTürkçe programı ile birlikte ilkokul birinci sınıfta öğrencilere yazıöğretiminin bitişik eğik yazı ile gerçekleştirilmesi öngörülmüştür. 2009,2011, 2015 program revizelerinde ve 2017 taslak programında da budurum değişmemiştir. Aradan geçen 12 yıl içerisinde programlarda kabuledilmiş olan bitişik eğik yazı ile ilgili olarak bilim insanları ve eğitimcilertarafından uygulamalarda karşılaşılan olumlu ve olumsuz sonuçlarıiçeren birçok araştırma yapılmıştır. Ancak konuyla ilgili sorunlara dairtartışmalar günümüze kadar artarak devam etmiştir. Bu sorunların artıkaşılamayacağını düşünen Millî Eğitim Bakanlığı da Mart ayının songünlerinde bir sosyal medya hesabından 2017-2018 öğretim yılında yazıöğretiminde yeniden dik temel yazıya geçileceği belirtilmiştir. Daha sonrabakanlık yetkilileri tarafından basına yapılan açıklamalarda bu durumungerekçeleri sıralanmıştır.2005 tarihinden günümüze kadar yapılmış olan bilimselçalışmaların,basınayansıyanbugerekçeleridestekleyipdesteklemediğinin ortaya konulması için hazırlanmış olan bu çalışmadabitişik eğik yazı ile ilgili olarak yapılan araştırmaların tümden gelimci birbakış açısıyla incelenerek çıkarımlara ulaşılması hedeflenmiştir.Çalışma kapsamında alanyazın taramasında içeriğine ulaşılabilen tümlisansüstü çalışmalar (13 tez) ile hakemli dergilerde yayımlanmış olantüm araştırma makaleleri (42 makale), doküman incelemesi yoluylataranmış ve betimsel içerik analizi ile değerlendirilmiştir.Yapılan analizler neticesinde; en fazla araştırmanın 2016 ve 2012yıllarında yapıldığı, araştırmaya dâhil edilen makalelerin büyükçoğunluğunun nitel, tezlerin ise necil ve karma yöntemlerlegerçekleştirildiği belirlenmiştir. Araştırma kapsamında incelenen çalışmalarda ulaşılan sonuçlara göre bitişik eğik yazı ile ilgili en fazlayaşanan sorunun; “okunaklı yazamama, harfleri kuralına uygunyazamama (yön, alt, üst uzantılar vb.) ve harfleri doğru birleştirememe,bağlantı noktalarını ayarlayamama” olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı TURKISH STUDIES
Dergi ISSN 1308-2140
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2018
Cilt No 13
Sayı 4
Sayfalar 1083 / 1096
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 2

Paylaş