img
img
Cognitive assessment in patients with acute COVID-19: A cross-sectional study    
Yazarlar (5)
Yusuf Koçak
Türkiye
Asuman Çelikbilek
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Dr. Öğr. Üyesi Burç Esra ŞAHİN Dr. Öğr. Üyesi Burç Esra ŞAHİN
Türkiye
Duygu Zorlu
Türkiye
Gökmen Zararsız
Türkiye
Devamını Göster
Özet
Amaç: COVID-19’a bağlı kognitif bozukluk daha önce yapılan çalışmalarda yüksek oranda bildirilmiştir. Enfeksiyonun ilk solunum semptomlarından sonraki 5 gün içinde, hafif COVID-19 hastalarında, COVID-19 olmayan hastalara kıyasla, Montreal Bilişsel Değerlendirmesini (MoCA) kullanarak bilişsel işlevleri araştırıldı. Araçlar ve Yöntem: Bu prospektif kesitsel çalışmaya hafif COVID-19'lu 113 hasta ve yaş ve cinsiyet olarak eşleştirilmiş 109 kontrol alındı. Bilişsel işlevler, MoCA kullanılarak değerlendirildi. Bulgular: MoCA skorlarının COVID-19 hastalarında kontrollere göre anlamlı derecede düşük olduğunu bulduk (P<0.001). Kontrollerle karşılaştırıldığında, görsel uzamsal (P<0.001), bellek (P=0.017) ve dikkat (P<0.048) alanları gibi bazı MoCA öğelerinde puan kayıpları bulduk. Çok değişkenli modelde kadın cinsiyet (2.06 [1.02–4.16], P=0.044), düşük eğitim düzeyi (15.05 [5.16–43.90], P<0.001), yüksek açlık kan şekeri düzeyi (0.98 [0.96–1.00]), P=0.043) ve COVID-19 (24.24 [9.52–61.72], P<0.001) varlığı bağımsız olarak kognitif bozuklukla ilişkiliyidi (OR, %95 CI). Sonuç: Hafif COVID-19'lu hastalarda akut faz sırasında görsel uzamsal, bellek ve dikkat alanlarında bilişsel işlev bozukluğu tespit edildi.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Diğer hakemli ulusal dergilerde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Ahi Evran Medical Journal, Kirsehir Ahi Evran University
Dergi ISSN 2619-9203
Dergi Tarandığı Indeksler DOAJ
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 08-2023
Cilt No 7
Sayı 3
Sayfalar 364 / 370
Doi Numarası 10.46332/aemj.1264653
Makale Linki http://dx.doi.org/10.46332/aemj.1264653
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
Cognitive assessment in patients with acute COVID-19: A cross-sectional study

Paylaş