img
A Semiotic Analysis on Propaganda Posters During Likbez Campaign   
Yazarlar
Dr. Öğr. Üyesi Caner ÇAKI
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi
Mehmet Ali Gazi
Gul Caki
Ozan Gulada
Özet
1917 yılında gerçekleşen Ekim Devrimi’nden sonra Vladimir Lenin liderliğindeki Bolşevikler Rusya’da iktidarı ele geçirmiştir. Lenin’in yönetiminde ki Rusya’da 26 Aralık 1919 tarihinde “Nüfus Arasında Cehaletin Ortadan Kaldırılması” (ликвида́ция безгра́мотности у населения) başlığında, Likbez (Ликбез) kısa adıyla okuryazarlık kampanyası başlatılmış ve bu kampanyayla birlikte ülkede eğitim düzeyinin yükseltilmesine yönelik yoğun bir çaba sarf edilmiştir. Özellikle kampanya kapsamında kitap okumanın teşvik edilmesine ve kitlelerin okuma alışkanlığının gelişmesine yönelik propaganda faaliyetleri gerçekleştirilmiştir. Bu aşamada dönemin önde gelen kitle iletişim araçlarından biri olan propaganda posterlerinden yararlanılmıştır. Çalışmada, Lenin döneminde başlatılan Likbez kampanyasıyla kitlelerin kitap okumasının teşvik edilmesi sürecinde propaganda posterlerinden ne şekilde yaralanıldığının ve hangi mesajların verildiğinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada belirlenen 9 propaganda posteri, Rus dilbilimci Roman Jakobson’un göstergebilim kavramları ışığında analiz edilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgularda kitap okuyan insanların mutlu ve huzurlu bir yaşama sahip olacağına yönelik algıların oluşturulmaya çalışıldığı, diğer yandan kitap okumanın Komünizm ideolojisiyle yakınlaşmanın bir yolu olarak sunulduğu ortaya çıkarılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Literacy, reading habbit, communism, Russia, Lenin, propaganda
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü ESCI dergilerinde yayımlanan tam makale
Dergi Adı TURKISH LIBRARIANSHIP
Dergi ISSN 1300-0039
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 1-2020
Cilt No 34
Sayı 4
Sayfalar 663 / 692
Doi Numarası 10.24146/tk.806892
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
WoS 4
TRDizin 4
A Semiotic Analysis on Propaganda Posters During Likbez Campaign

Paylaş