Yazarlar |
Avni Yıldız
Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Türkiye |
Serdal BALTACI
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
İçerisinde bulunduğumuz çağda insanlar araştıran, sorgulayan, eleştiren ve yaratıcıdüşünebilen bireyler olarak tanımlanabilir. Bireylerin iyi yetiştirilmesi için de bu türyeteneklerin ortaya çıkarılması ve geliştirilmesi gerekmektedir. Bu nedenle öğretmenlerebüyük görevler düşmektedir. Nitekim yapılan çalışmalarda bu becerilerden biri olan yaratıcıdüşünme becerisinin geliştirilmesi için öğretmenin destekleyici davranışlarının önemli olduğubelirtilmiştir. Bu nedenle araştırmada, devlet okullarında ve kolejde çalışan ortaokulmatematik öğretmenlerinin yaratıcılığı destekleme indeksleri belirlenerek, aralarındakifarklılıklar ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırma betimsel araştırma niteliğinde olupilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye’deki çeşitlidevlet okullarında ve kolejlerde ortaokul matematik öğretmenliği yapan 370 öğretmenoluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Yaratıcılığı Destekleyen Öğretmen Davranışlarıİndeksi Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler ise nicel veri analizi yöntemlerikullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda esneklik, değerlendirme, sorgulama,fırsat verme ve hayal kırıklığı alt boyutlarında kolejde çalışan öğretmenler çok destekleyiciiken, devlet okullarında çalışan öğretmenlerin orta derece destekleyici oldukları bulunmuştur.Bağımsızlık ve bütünleştirme alt boyutlarında iki kurumda çalışan matematik öğretmenleriarasında anlamlı farklılık tespit edilememiştir. Diğer taraftan ortalamalar arasındaki en fazlafarklılık ise sorgulama ve fırsat verme alt boyutlarında olmuştur. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi |
Dergi ISSN | 1305-2020 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 12-2018 |
Cilt No | 15 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 1392 / 1418 |
Doi Numarası | 10.23891/efdyyu.2018.109 |
Makale Linki | http://efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/Cilt15/meabdyyuefd07062018y.pdf |
Atıf Sayıları | |
TRDizin | 3 |
Google Scholar | 9 |