img
İki farklı kurumda çalışan ortaokul matematik öğretmenlerinin yaratıcılığı destekleme durumlarının incelenmesi    
Yazarlar
Avni Yıldız
Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Türkiye
Doç. Dr. Serdal BALTACI
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
İçerisinde bulunduğumuz çağda insanlar araştıran, sorgulayan, eleştiren ve yaratıcıdüşünebilen bireyler olarak tanımlanabilir. Bireylerin iyi yetiştirilmesi için de bu türyeteneklerin ortaya çıkarılması ve geliştirilmesi gerekmektedir. Bu nedenle öğretmenlerebüyük görevler düşmektedir. Nitekim yapılan çalışmalarda bu becerilerden biri olan yaratıcıdüşünme becerisinin geliştirilmesi için öğretmenin destekleyici davranışlarının önemli olduğubelirtilmiştir. Bu nedenle araştırmada, devlet okullarında ve kolejde çalışan ortaokulmatematik öğretmenlerinin yaratıcılığı destekleme indeksleri belirlenerek, aralarındakifarklılıklar ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırma betimsel araştırma niteliğinde olupilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye’deki çeşitlidevlet okullarında ve kolejlerde ortaokul matematik öğretmenliği yapan 370 öğretmenoluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Yaratıcılığı Destekleyen Öğretmen Davranışlarıİndeksi Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler ise nicel veri analizi yöntemlerikullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda esneklik, değerlendirme, sorgulama,fırsat verme ve hayal kırıklığı alt boyutlarında kolejde çalışan öğretmenler çok destekleyiciiken, devlet okullarında çalışan öğretmenlerin orta derece destekleyici oldukları bulunmuştur.Bağımsızlık ve bütünleştirme alt boyutlarında iki kurumda çalışan matematik öğretmenleriarasında anlamlı farklılık tespit edilememiştir. Diğer taraftan ortalamalar arasındaki en fazlafarklılık ise sorgulama ve fırsat verme alt boyutlarında olmuştur.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 1305-2020
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2018
Cilt No 15
Sayı 1
Sayfalar 1392 / 1418
Doi Numarası 10.23891/efdyyu.2018.109
Makale Linki http://efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/Cilt15/meabdyyuefd07062018y.pdf
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 3
Google Scholar 6
İki farklı kurumda çalışan ortaokul matematik öğretmenlerinin yaratıcılığı destekleme durumlarının incelenmesi

Paylaş