img
Türkiye’de Arı Ürünlerinin Bazı İllerdeki Tüketim Alışkanlıklarının veFarkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi   
Yazarlar
Rahşan İvgin Tunca
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Türkiye
Prof. Dr. Atilla TAŞKIN Prof. Dr. Atilla TAŞKIN
Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Ufuk Karadavut
Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışmanın amacı, Türkiye genelinde bazı illerde, bal başta olmak ve arı ürünleri tüketimini etkileyen faktörler ile arı ürünlerinin tüketim alışkanlık ve farkındalık düzeylerini değerlendirmektir. Çalışmanın ana materyalini, 2014 yılı içerisinde Batman, Bursa, Diyarbakır, Erzincan, Kayseri, Kırşehir, Mersin, Muğla, Muş, Ordu ve Samsun illerinden tesadüfî olarak seçilen 1112 kişiye yapılmış olan anket çalışmasından elde edilen orijinal veriler oluşturmuştur. Çalışmadaki veriler iki kısımda incelenmeye alınmıştır. İlk kısım ankete katılanların bal tüketim alışkanlık ve farkındalıklarını içerirken, ikinci kısımda bireylerin polen, propolis, arı sütü ve arı zehiri gibi arı ürünlerinin kullanım tercihleri incelenmiştir. Her bir kısım için arı ürünleri üzerinde çalışılan değişkenlere ait verilere çok değişkenli lojistik regresyon modeli uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, tüketicilerin %39,6sı aylık olarak 0-500 gram arasında bal tükettiği tespit edilmiştir. Tüketicilerin %51,2 si balı genel olarak tanıdığı arıcılardan, %41i ise market ve pazardan aldıklarını belirtmişlerdir. Televizyonda yapılan reklamları inandırıcı bulanların oranı %5,9 olarak belirlenmiştir. Bal kullananların %45,8 i balın kalitesini anlayabildiğini ifade etmişlerdir. Marka olmasına dikkat edenlerin oranı %52,7 olarak belirlenmiştir. Tüketicilerin yaşı, balı nereden aldığı, balda marka tercihi ve bal reklamlarını inandırıcı bulma durumları 0,05e göre, eğitim seviyesi, aylık gelir, bal tipi tercihi ve bal reklamından etkilenme durumları ise 0,01e göre önemli bulunmuştur. Tüketicilerin propolis, polen, arı zehri ve arı sütü hakkında bilgi düzeyleri oranları sırasıyla %28,2; %22,9; %56,8 ve %23,3 olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak çalışma, tüketicilerin arı ürünlerinin faydaları konusunda nispeten bilgili olmalarına rağmen, bu ürünlere karşı ciddi anlamda güven sorunlarının olduğunu da göstermektedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi
Dergi ISSN 2148-127X
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 07-2015
Cilt No 3
Sayı 7
Sayfalar 556 / 561
Makale Linki http://www.agrifoodscience.com/index.php/TURJAF/article/view/324/163
Atıf Sayıları
TRDizin 15

Paylaş