img
Ortaokul Öğrencilerinin Kavramları Anlamlandırma Eğilimleri    
Yazarlar
 Hacı Ömer BEYDOĞAN Hacı Ömer BEYDOĞAN
Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
 Zeynel HAYRAN Zeynel HAYRAN
Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Dış dünyadan gelen uyaranların duyumlar yoluyla bilişe aktarılması sayesinde nesneler ve olaylar algılanır, adlandırılır, sınıflanır ve bilişte şekillenir. Şekillenme sürecini pek çok değişken etkiler. Bu araştırmada ortaokul 5.sınıflarda "çoklu ortam" dan gelen uyaranların öğrencilerin kavramları anlamlandırma eğilimleri üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırmada ön-test ve son-test modeline dayalı deneysel yöntem kullanılmış; deneysel yöntemden elde edilen veriler nitel karakterli betimsel yöntemle desteklenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından kavramların kullanımdaki işlevselliğine dönük bir test geliştirilmiştir. Deney grubunda yer alan öğrencilerin ünite kavramlarıyla ilgili çağrışımlarını güçlendirecek ve zihinsel hazırlığını destekleyecek şekilde resimler, animasyonlar, fotoğraflar, kavram bulmacaları vb, öğretim materyalleri kullanılmış, kontrol grubunda ise öğretim mevcut haliyle sürdürülmüştür. Araştırmada, kontrol grubu ve deney grubu öğrencilerine olgular içinde kavramların yer aldığı metinler yazdırılmıştır. Her iki grubun olgusal metinlerde kullandıkları kavramların anlamsal işlevleri karşılaştırılmıştır. Elde dilen bulgular çerçevesinde öğretmenlere ve öğreticilere kavram öğretimindeki eksiklerinin giderilmesine, kavram öğretimi sürecinde kullanılan öğretim materyallerinin geliştirilmesine yönelik bazı öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Milli Eğitim
Dergi ISSN 1302-5600
Dergi Tarandığı Indeksler SCOPUS
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 07-2016
Sayı 210
Sayfalar 303 / 318
Makale Linki https://dhgm.meb.gov.tr/www/milli-egitim-dergisi
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
Google Scholar 2

Paylaş