img
Eğitim Yöneticileri ve Öğretmenlerin Akademisyen Kavramına İlişkin Metafor Algıları     
Yazarlar
Doç. Dr. Yasemin KUZU Doç. Dr. Yasemin KUZU
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Araştırmanın amacı, eğitim yöneticileri veöğretmenlerin akademisyen kavramına ilişkin algılarınametaforlar aracılığı ile ulaşmaktır. Bu bağlamda, 232öğretmen ve 34 eğitim yöneticisine “Akademisyen ….gibidir, çünkü …..” şeklinde bir form uygulanmıştır.Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olanolgubilim deseninde kurgulanmış ve veriler içerik analiziile analiz edilmiştir. Metaforlar, yapılan açıklamalardikkate alınarak “araştırmacı, ışık kaynağı, rehber, bilgihazinesi ve yapı taşı” şeklinde beş olumlu kavramsalkategori altında toplanmıştır. Eğitim yöneticileri en fazla“ışık ve güneş” metaforunu kullanırken öğretmenler ençok “ışık ve araştırmacı” metaforlarını kullanmıştır.Eğitim yöneticileri olumlu olarak akademisyenlerin dahaçok “ışık kaynağı”; öğretmenler ise “araştırmacı”olduklarını düşünmüştür. Diğer taraftan yapılanaçıklamalara göre “kibirli, köle, bal yapmayan arı, parazit,asosyal, yayılmacı” şeklinde altı olumsuz kavramsalkategori oluşturulmuştur. Akademisyen kavramıhakkındaki olumsuz düşünceler ifade edilirken, eğitimyöneticileri “köstebek, eşek arısı, ahtapot ve ailesiniunutan” metaforlarını kullanmıştır. Öğretmenler ise enfazla “çokbilmiş, ukala/egoist ve kopyacı” metaforlarınayoğunlaşmıştır. Eğitim yöneticileri olumsuz olarakakademisyenlerin “asosyal” oldukları konusundayoğunlaşırken; öğretmenler ise “kibirli” olduklarınıvurgulamışlardır. Ayrıca, sadece öğretmenler tarafından“eş, kaktüs, karbon” şeklinde iki yönlü (olumlu/olumsuz)metaforlar ve hiçbir kategoriye girmeyen altı adet metaforoluşturulmuştur.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 1302-8944
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2020
Sayı 53
Sayfalar 557 / 582
Doi Numarası 10.2017/64
Makale Linki https://dergipark.org.tr/en/pub/maeuefd/issue/52091/621180
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 1
Google Scholar 8
Eğitim Yöneticileri ve Öğretmenlerin Akademisyen Kavramına İlişkin Metafor Algıları

Paylaş