Yazarlar |
Dr. Öğr. Üyesi Yasemin KIYMAZ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Doç. Dr. Büşra KARTAL
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Dr. Öğr. Üyesi Zekiye MORKOYUNLU
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu araştırmada ilköğretim matematik öğretmen adaylarının yazılı matematiksel iletişimbecerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Öğretmen adaylarının matematiksel düşünceleriniyazılı olarak ifade ederken matematiksel dil ve terminolojiyi ne derece etkin kullandıkları vekendilerine verilen matematiksel bir tanımı anlama, yorumlama ve benzer durumlarauygulama düzeyleri incelenmiştir. Bu kapsamda veriler 40 üçüncü sınıf ilköğretim matematiköğretmen adayından iki açık uçlu form aracılığıyla toplanmıştır. Bu formlardan ilkinde,öğretmen adaylarından belirtilen yedi matematiksel ifadenin niçin doğru olduğunuaçıklamaları istenirken, ikinci formda açı ve kesir tanımı verilmiş ve bu tanımlara görekendilerine sorulan soruları cevaplamaları beklenmiş ve üçgen, çember ve daire kavramlarınısembolik olarak açıklamaları istenmiştir. Öğretmen adaylarının yazılı matematiksel iletişimdüzeylerinin belirlenmesi amacıyla bir rubrik kullanılmış ve elde edilen tüm veriler içerikanalizi aracılığıyla analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, öğretmen adaylarınınaçıklamalarının %27’sinin yanlış veya madde ile ilgisiz olduğunu ve matematiksel dilinyarıya yakınında (%40) düşük seviyede, %19’unda orta seviyede ve yalnızca %13’ünündeyüksek seviyede kullanıldığını göstermektedir. Öğretmen adayları matematikseldüşüncelerini yazılı olarak ifade edilirken en çok sözel en az ise görsel ifadeler kullanmayıtercih etmiş, tanımları yeterli seviyede yorumlayıp uygulayamamışlar ve üçgen, çember vedaireyi sembolik olarak ifade etmede düşük bir başarı göstermişlerdir. Öğretmen adaylarınınmatematiksel fikirlerini yazılı bir biçimde ifade edecekleri etkinliklerle daha çok meşgulolmaları, matematiksel dilin kullanımına ilişkin akran ve uzman değerlendirmesi ilematematiksel dili kullanma düzeylerinin farkına varmaları ve tanımlar üzerinde duraraktanımların temel bileşenlerini kavramalarını ve farklı durumlara yorumlamalarını sağlayacakbir öğretim programının düzenlenmesi önerilmiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi |
Dergi ISSN | 2667-6788 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 05-2020 |
Cilt No | 33 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 205 / 228 |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/tr/doi/10.19171/uefad.589360 |