Yazarlar |
Dr. Öğr. Üyesi Vildan GÜNEŞ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu çalışmanın başlıca araştırma sorusu, çevreyi koruyan tüketici davranışlarının neler olduğuna yöneliktir. Literatürde konuyla ilgili yapılan çalışmalar, ürünlerin kullanımından sonra elden çıkarma ve atıkların bertaraf edilmesiyle ilgilidir. Bu çalışma, atık yönetimi konusuna ürünlerin elden çıkarma aşamasına ek olarak tüketim düşüncesinin başladığı andan itibaren yeniden ele almaktadır. Bu amaçla tüketimin çevre üzerindeki zararlı etkilerini azaltmaya yardımcı olan davranışları, 5R sıfır atık modeli üzerinden ele alınmaktadır. Nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji yaklaşımı kullanılmaktadır. Amaçlı örnekleme yöntemine göre Kırşehir ve Ankara illerinde yaşayan farklı demografik özellikler taşıyan toplam 20 katılımcı ile görüşülmüştür. Veriler, yüz yüze derinlemesine mülakat tekniği ile toplanmış ve MAXQDA programı ile analiz edilmiştir. Bu çalışmanın sonucunda tüketicilerin davranışları, çevreyi koruyan davranışlar teması altında yedi kategori altında toplanmıştır. Bunlar; çevreyi korumaya yönelik girişimler, çevre duyarlılığı, azaltma, yeniden kullanma, ayrıştırma, geri dönüşüm ve türeticilik davranışlarıdır. Bu kategoriler, atık yönetimi hiyerarşisi aşamalarına göre değerlendirildiğinde çevreyi korumaya yönelik girişimler ve çevre duyarlılığı reddetme aşamasına karşılık gelmektedir. Türeticilik ise reddetme ve azaltma aşamaları içerisinde değerlendirilmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi |
Dergi ISSN | 2547-9601 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2023 |
Cilt No | 16 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 1 / 36 |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/tr/pub/ppad/issue/75674/1130454 |