Yazarlar |
Prof. Dr. Ümüt AKAGÜNDÜZ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Eğitim tarihimizde belirgin bir konuma sahip olan Ayşe Sıdıka Hanım genç yaşta vefatetmesine rağmen önemli eserler kaleme almıştır. Tanzimat Fermanının ilanı sonrasında eğitimde yaşanan gelişmeler hem erkekleri hem de kadınları etkilemiştir. Dönemin devlet adamları kadın eğitimi üstüne neler yapılabileceğini düşünerek yeni eğitim kurumları açmışlardır.Hatta Usul-i Cedid Hareketi yeni ders kitaplarıyla modern eğitim düşüncesini yaygınlaştırmıştır. Bu hareket sayesinde öğretim hayatını yeniden gözden geçiren eserler kaleme alınmış,özellikle ilköğretim önemsenmiştir. 1872de doğan Ayşe Sıdıka Hanım bu süreçten doğrudanetkilenmiştir. 1897 yılında yayımladığı Usûl-ı Talîm ve Terbiye Dersleri adlı çalışmasıilk pedagoji eserlerinden birisidir. Ama eseri önemli kılan temel unsur bir kadın eğitimcitarafından hazırlanmış olmasıdır. Dönemin koşullarında kadın eğitimci, sanatçı, düşünür vesiyasetçi sayısının yetersiz olduğu düşünüldüğünde Ayşe Sıdıka Hanım eserleri ve çabalarıile oldukça dikkat çekmektedir. Beden eğitimi, zihin eğitimi, ahlak eğitimi, zihinsel yetiler,irade, sorumluluk, minnettarlık, içgüdü, saygı ve sevgi gibi konuları eserinde irdelemiştir.Bu konular çerçevesinde makalemizde Ayşe Sıdıka Hanımın fikirleri Usûl-ı Talîm ve Terbiye Derslerine göre değerlendirilmektedir. Modern eğitim düşüncesinin çoğu gelişmesindenbahseden bu eser öğretmenlerin çocukların eğitiminde nelere dikkat etmeleri gerektiğini belirginleştirmektedir. Eser hakkındaki bu makale şüphesiz ki ülkemizdeki pedagoji geleneğinin kökenini çıkartmakta yardımcı olacaktır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Folklor/Edebiyat |
Dergi ISSN | 1300-7491 |
Dergi Tarandığı Indeksler | ESCI, SCOPUS, Curation, Pdf2xml, Pdf2xml, Reference Master, Sophia |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 03-2015 |
Cilt No | 21 |
Sayı | 81 |
Sayfalar | 87 / 106 |
Doi Numarası | DOI 10.22559 |
Atıf Sayıları | |
TRDizin | 1 |
Google Scholar | 13 |