img
Düşünce Tarihimizin Eğitimci Simalarından Ayşe Sıdıka Hanım ve Usûl-ı Talîm ve Terbiye Dersleri Adlı Eseri      
Yazarlar
 Ümüt AKAGÜNDÜZ Ümüt AKAGÜNDÜZ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Eğitim tarihimizde belirgin bir konuma sahip olan Ayşe Sıdıka Hanım genç yaşta vefatetmesine rağmen önemli eserler kaleme almıştır. Tanzimat Fermanının ilanı sonrasında eğitimde yaşanan gelişmeler hem erkekleri hem de kadınları etkilemiştir. Dönemin devlet adamları kadın eğitimi üstüne neler yapılabileceğini düşünerek yeni eğitim kurumları açmışlardır.Hatta Usul-i Cedid Hareketi yeni ders kitaplarıyla modern eğitim düşüncesini yaygınlaştırmıştır. Bu hareket sayesinde öğretim hayatını yeniden gözden geçiren eserler kaleme alınmış,özellikle ilköğretim önemsenmiştir. 1872de doğan Ayşe Sıdıka Hanım bu süreçten doğrudanetkilenmiştir. 1897 yılında yayımladığı Usûl-ı Talîm ve Terbiye Dersleri adlı çalışmasıilk pedagoji eserlerinden birisidir. Ama eseri önemli kılan temel unsur bir kadın eğitimcitarafından hazırlanmış olmasıdır. Dönemin koşullarında kadın eğitimci, sanatçı, düşünür vesiyasetçi sayısının yetersiz olduğu düşünüldüğünde Ayşe Sıdıka Hanım eserleri ve çabalarıile oldukça dikkat çekmektedir. Beden eğitimi, zihin eğitimi, ahlak eğitimi, zihinsel yetiler,irade, sorumluluk, minnettarlık, içgüdü, saygı ve sevgi gibi konuları eserinde irdelemiştir.Bu konular çerçevesinde makalemizde Ayşe Sıdıka Hanımın fikirleri Usûl-ı Talîm ve Terbiye Derslerine göre değerlendirilmektedir. Modern eğitim düşüncesinin çoğu gelişmesindenbahseden bu eser öğretmenlerin çocukların eğitiminde nelere dikkat etmeleri gerektiğini belirginleştirmektedir. Eser hakkındaki bu makale şüphesiz ki ülkemizdeki pedagoji geleneğinin kökenini çıkartmakta yardımcı olacaktır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Folklor/Edebiyat
Dergi ISSN 1300-7491
Dergi Tarandığı Indeksler ESCI, SCOPUS, Curation, Pdf2xml, Pdf2xml, Reference Master, Sophia
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 03-2015
Cilt No 21
Sayı 81
Sayfalar 87 / 106
Doi Numarası DOI 10.22559