img
An In-Depth Investigation of Parents' Experiences about the Developmental and Diagnosis Process of Children with Specific Learning    
Yazarlar
Arş. Gör. Aslı İZOĞLU TOK
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Emre Yıldız
Türkiye
Çiğdem Kaymaz
Türkiye
Gizem Yağmur Değirmenci
Hacettepe Üniversitesi, Türkiye
Semra Şahin
Türkiye
Özet
Bu araştırmada özel öğrenme güçlüğü tanılı çocuğu olan ebeveynlerin deneyimlerinden yola çıkılarak çocuklarının gelişimsel süreçlerine, tanılama süreçlerine ve ihtiyaçlarına yönelik derinlemesine incelemeler yapmak ve bu süreçlerde hangi değişkenlerin rol oynayabileceğine ilişkin hipotezler geliştirmek amaçlanmaktadır. Bu araştırma nitel araştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, tipik örnekleme yöntemi kullanılarak oluşturulmuştur. Çalışma grubu, özel öğrenme güçlüğü tanısı almış ve kaynaştırma uygulamaları kapsamında eğitim gören 12 öğrencinin ebeveynlerinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından yarı yapılandırılmış görüşme formu geliştirilmiştir. Yapılan görüşmeler sonucunda çözümlenen ses kayıtlarının içerik analizi yapılmıştır. Araştırma kapsamında yapılan görüşmelerden elde edilen verilerin üretilmesi sonucunda “Gelişimsel Süreç, Sosyal İlişkiler, Tanı Alma Süreci ve Güçlü ve Zayıf Yönler” olmak üzere dört ana tema ortaya çıkmıştır. Ebeveynler çocuklarının okul öncesi dönemde öz bakım becerileri, motor gelişim, sosyal gelişim, bilişsel gelişim ve dil gelişimlerinde yaşıtlarına kıyasla güçlükler yaşadığını ifade etmiştir. Ebeveynlerin ödev sürecinde çocuklarındaki gelişimsel gecikmeleri fark ettikleri ve öğretmenlerin hem okul öncesi hem de okul dönemindeki bilgi düzeylerinin düşüklüğüne dikkat çektikleri görülmektedir. Ebeveynlerin çocuklarının başta dil gelişimi olmak üzere tüm gelişim alanlarında okul öncesi dönemden itibaren gelişimsel ihtiyaçlarını fark ettikleri görülmüştür. Ebeveynler, çocuklarının sıklıkla sosyal ilişkilerde yaşadıkları güçlüklere dikkat çekmiştir.
Anahtar Kelimeler
Özgül Öğrenme Güçlüğü,Tıbbi Tanılama,Eğitsel Tanılama,Değerlendirme,Nitel Araştırma
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü ESCI dergilerinde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 1302-9967
Dergi Tarandığı Indeksler Emerging Sources Citation Index (ESCI)
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 01-2023
Cilt No 52
Sayı 2
Sayfalar 598 / 625
Doi Numarası 10.14812/cuefd.1201700
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2760752