Yazarlar |
Doç. Dr. Ümit DEMİRAL
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Hande Türkmenoğlu
|
Özet |
Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının sosyobilimsel bir konudaki riskalgılarıyla karar verme mekanizmalarının ilişkisini incelemektir. Bu amaç için çalışmada nitelaraştırma yöntemlerinden bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Bu çalışma, İç AnadoluBölgesi’nde yer alan bir devlet üniversitesinde öğrenim gören, amaçlı örneklem yöntemiyleseçilmiş olan 18 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak GenetiğiDeğiştirilmiş Besinlerle İlgili Risk Algıları Ölçeği (GBRAÖ), Çikolata Seçimi senaryosu vegörüşme soruları kullanılmıştır. Çalışma bulgularına göre, öğretmen adayları üç tip karar vermemekanizma modeli ortaya koymuştur. I. Tip karar verme mekanizmasında, öğretmen adaylarıkendilerine uygun olmayan alternatifleri doğrudan eleyerek alternatif sayısını azaltmış ve kalanalternatifler arasında avantaj-dezavantaj bakımından kıyaslama yapmıştır. II. Tip karar vermemekanizmasında, öğretmen adayları doğrudan bir kriteri ağırlıklandırma yaparak tercih yapmıştırve seçtikleri alternatif ile diğer alternatifler arasında avantaj-dezavantaj karşılaştırması yapmıştır.III. Tip karar verme mekanizmasında, öğretmen adayları her bir alternatifi avantaj-dezavantajlarına göre incelemiş ve en sonunda bir kriteri ağırlıklandırma yaparak karar vermiştir.Çalışmada riski yüksek olanlar I. Tip, riski orta olanlar III. Tip ve riski düşük olanlar II. Tip kararverme mekanizmalarını kullandıkları tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarına karar vermebecerilerini geliştirici öğretimin yapılması, tartışmalı ve riskli konularda riskin orta seviyedetutulması önerilmiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi |
Dergi ISSN | 1305-020 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 10-2018 |
Cilt No | 15 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 1025 / 1053 |
Doi Numarası | 10.23891/efdyyu.2018.95 |
Makale Linki | http://efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/Cilt15/fbeabdyyuefd15082018y.pdf |