img
2013, 2017 ve 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması    
Yazarlar
Doç. Dr. Tarık BAŞAR Doç. Dr. Tarık BAŞAR
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Doç. Dr. Ümit DEMİRAL Doç. Dr. Ümit DEMİRAL
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu araştırmanın amacı, 2013, 2017 ve 2018 fen programlarını benzerlik ve farklılıkyönünden karşılaştırmalı olarak değerlendirmektir. Bu değerlendirme “hedef”, “içerik”,“öğretme-öğrenme süreci” ve “değerlendirme” ögeleri esas alınarak gerçekleştirilmiştir. Buçalışma nitel olarak tasarlanmış bir çalışmadır. Araştırmada yazılı ve görsel materyallerinelde edilerek incelenmesine olanak sağlayan doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Verikaynağı olarak Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan 2013, 2017 ve 2018Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programları esas alınmıştır. Veriler içerik analizi yöntemikullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, her üç programınhedef ögesi göz önüne alındığında fen okuryazarlığına vurgu yapıldığı, temel becerilerinortak olarak yer aldığı, konu alanına göre hazırlanmış kazanımların ortak olduğu sonucunaulaşılmıştır. Diğer taraftan farklılık olarak, 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nafen ve mühendislik ve girişimcilik alanının eklendiği görülmektedir. İçerik ögesine yönelikolarak, her üç programda benzer olarak ortak ünitelerin yer aldığı, buna karşın ünite sayısı,ünitelerin sıralaması ve ünitelerin isimlerinde farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Becerilerboyutu kapsamında, her üç programda da bilimsel süreç becerilerinin ve yaşam becerilerininortak olarak yer aldığı görülmektedir. Öğretme-öğrenme ögesi incelendiğinde, üç programdada ortak olarak araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımı yer almaktadır. Diğertaraftan, fen, matematik, teknoloji ve mühendislik alanlarının birleştirilmesi, ürün tasarlamave bilim şenliği gibi öğrenme süreçleri açısından farklılıklar olduğu görülmektedir.Programlar ölçme-değerlendirme ögesi açısından incelendiğinde üç programda da ortakolarak süreç odaklı değerlendirme benimsenmiştir. Buna karşın, ölçme ve değerlendirmesürecinde teknolojinin kullanımı ve bireysel farklılıkları dikkate alma gibi değişimler olduğugörülmektedir. Araştırmada, özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilere yönelik fen eğitimininyeniden düzenlenmesi ve STEM’e uygun ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının programaeklenmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 2667-6788
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 04-2020
Cilt No 33
Sayı 1
Sayfalar 261 / 292
Doi Numarası 10.19171/uefad.600882
Makale Linki http://dx.doi.org/10.19171/uefad.600882
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 7
2013, 2017 ve 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması

Paylaş