Yazarlar |
Prof. Dr. Tufan AYTAÇ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Yetenek yönetimi; örgütün ve çalışanlarının ihtiyaç duyulan yetenek ve yeterliliklerinin tanımlanması, tüm işgücünün örgütsel amaçlara yönelik kariyer planlarının yapılması, performanslarının değerlendirilmesi, yüksek performans kültürünün oluşturulması ve yürütülmesini kapsayan bir stratejik yönetim sürecidir. Bu aras?tırmanın amacı; ög?retmen ve öğretmen adaylarının yetenek yönetimi yaklaşımına ilis?kin algılarını metaforlar aracılıg?ıyla ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla katılımcılardan "yetenek yönetimi" kavramına ilis?kin metaforlar üretmeleri istenmis?tir. Nitel olarak desenlenen aras?tırmada fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıs?tır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıs?tır. Aras?tırmanın çalıs?ma grubunu; 697 öğretmen adayı ile dört ilköğretim okulu ve dört lise'de çalışan 330 öğretmen oluşturmaktadır. Aras?tırma verileri katılımcıların, "Yetenek yönetimi .......benzer; çünkü........" cümlesini tamamlamaları yoluyla elde edilmis?tir. Aras?tırmadan elde edilen sonuçlar katılımcıların "yetenek yönetimi" kavramına ilis?kin üretmis? oldukları metaforların sırasıyla en çok "yetenek belirleme ve geliştirme", "liderlik", "güç ve yönetim odag?ı olma" ve "koruyuculuk/güven vericilik" kategorilerine ait olduklarını göstermektedir. En fazla metaforla temsil edilen kategori "yetenek belirleme ve geliştirme", en az metaforla temsil edilen kategori ise "olumsuzluk unsuru" kategorisidir. Öğretmen ve öğretmen adaylarının yetenek yönetimi ile ilgili okul liderliği ve okulları yeniden yapılandırma ile ilgili az sayıda metafor üretmeleri, bu konuda henüz bir farkındalık oluşmadığı ve okullarda bu yönde bir yönetim anlayışının görülmediği şeklinde algılanabilir. Aras?tırma sonucunda elde edilen metaforlar, eg?itim örgütlerinde görev alan ve alacak olan öğretmenlerin yetenek yönetimi algısının lider, koruyucu ve yönetici olma boyutlarında olması geleneksel yönetim anlayışı algısının devam ettiği şeklinde yorumlanabilir |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Journal of Turkish Studies |
Dergi ISSN | 1308-2140 |
Dergi Tarandığı Indeksler | ULAKBİM olmak üzere EBSCO, DOAJ, ICAAP, Scientific Commons, MLA, ASOS, TEİ, AMIR (Access to Mideast and Islamic Resources), Journal Directory, DJS (Dayang Journal System), ARASTİRMAX, Akademik Dizin, Google Academic, Education Research Index family |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2015 |
Cilt No | 10 |
Sayı | 7 |
Sayfalar | 125 / 125 |
Doi Numarası | 10.7827/TurkishStudies.7918 |
Makale Linki | http://www.turkishstudies.net/DergiTamDetay.aspx?ID=7918 |
Atıf Sayıları | |
TRDizin | 4 |