img
Eğitim Örgütlerinde Öğretmenlerin Yetenek Yönetimi Yaklaşımına İlişkin Metaforik Algıları   
Yazarlar
Prof. Dr. Tufan AYTAÇ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Yetenek yönetimi; örgütün ve çalışanlarının ihtiyaç duyulan yetenek ve yeterliliklerinin tanımlanması, tüm işgücünün örgütsel amaçlara yönelik kariyer planlarının yapılması, performanslarının değerlendirilmesi, yüksek performans kültürünün oluşturulması ve yürütülmesini kapsayan bir stratejik yönetim sürecidir. Bu aras?tırmanın amacı; ög?retmen ve öğretmen adaylarının yetenek yönetimi yaklaşımına ilis?kin algılarını metaforlar aracılıg?ıyla ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla katılımcılardan "yetenek yönetimi" kavramına ilis?kin metaforlar üretmeleri istenmis?tir. Nitel olarak desenlenen aras?tırmada fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıs?tır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıs?tır. Aras?tırmanın çalıs?ma grubunu; 697 öğretmen adayı ile dört ilköğretim okulu ve dört lise'de çalışan 330 öğretmen oluşturmaktadır. Aras?tırma verileri katılımcıların, "Yetenek yönetimi .......benzer; çünkü........" cümlesini tamamlamaları yoluyla elde edilmis?tir. Aras?tırmadan elde edilen sonuçlar katılımcıların "yetenek yönetimi" kavramına ilis?kin üretmis? oldukları metaforların sırasıyla en çok "yetenek belirleme ve geliştirme", "liderlik", "güç ve yönetim odag?ı olma" ve "koruyuculuk/güven vericilik" kategorilerine ait olduklarını göstermektedir. En fazla metaforla temsil edilen kategori "yetenek belirleme ve geliştirme", en az metaforla temsil edilen kategori ise "olumsuzluk unsuru" kategorisidir. Öğretmen ve öğretmen adaylarının yetenek yönetimi ile ilgili okul liderliği ve okulları yeniden yapılandırma ile ilgili az sayıda metafor üretmeleri, bu konuda henüz bir farkındalık oluşmadığı ve okullarda bu yönde bir yönetim anlayışının görülmediği şeklinde algılanabilir. Aras?tırma sonucunda elde edilen metaforlar, eg?itim örgütlerinde görev alan ve alacak olan öğretmenlerin yetenek yönetimi algısının lider, koruyucu ve yönetici olma boyutlarında olması geleneksel yönetim anlayışı algısının devam ettiği şeklinde yorumlanabilir
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Journal of Turkish Studies
Dergi ISSN 1308-2140
Dergi Tarandığı Indeksler ULAKBİM olmak üzere EBSCO, DOAJ, ICAAP, Scientific Commons, MLA, ASOS, TEİ, AMIR (Access to Mideast and Islamic Resources), Journal Directory, DJS (Dayang Journal System), ARASTİRMAX, Akademik Dizin, Google Academic, Education Research Index family
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2015
Cilt No 10
Sayı 7
Sayfalar 125 / 125
Doi Numarası 10.7827/TurkishStudies.7918
Makale Linki http://www.turkishstudies.net/DergiTamDetay.aspx?ID=7918
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 4
Eğitim Örgütlerinde Öğretmenlerin Yetenek Yönetimi Yaklaşımına İlişkin Metaforik Algıları

Paylaş