img
Öğretmenlerin okulda karşılaştıkları mobbinge ilişkin hizmet süresinin etkisi Bir meta analiz   
Yazarlar
Prof. Dr. Tufan AYTAÇ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışmanın temel amacı öğretmenlerin okulda karşılaştıkları mobbing davranışlarına ilişkin algılarının ve görüşlerinin hizmet sürelerine göre etki büyüklüklerini belirlemektir. Türkiye'de öğretmenlerin okulda karşılaştıkları yıldırma davranışlarını konu alan Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Arşivinde yer alan 42 yüksek lisans ve doktora tezi çalışmasından dâhil edilme kriterlerine uygun 17 çalışma ele alınmıştır. Çalışmalar kapsamındaki toplam örneklem sayısı 5790'dır. Ayrıca, birincil araştırmalarda değerlendirmeye katılamayan moderatör olarak okul türü, öğretim kademesi, araştırmacının cinsiyeti, araştırmanın yapıldığı bölge ve yayın yılı değişkenleri analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin hizmet süresi değişkenine göre 11 yıl ve üstü hizmet süresine sahip öğretmenler lehine sabit etkiler (d = -0.006) modeline ve 1-10 yıl hizmet süresine sahip öğretmenler lehine rastgele etkiler (d = 0.008) modeline göre istatistiksel olarak anlamlı önemsiz düzeyde bir etki büyüklüğü belirlenmiştir. Yapılan moderatör analizi sonucunda araştırmanın yapıldığı bölge (p = .85), okul türü (p = .59), öğretim kademesi (p = .52) ve araştırmacının cinsiyetinin (p = .13) birer moderatör olmadığı saptanmıştır. Ayrıca araştırmalara ait etki büyüklükleri açısından yıllar itibariyle öğretmenlerin hizmet süreleri farklılığında bir artış eğilimi olduğu görülmüştür. Sonuç olarak öğretmenlerin karşılaştıkları yıldırmaya ilişkin çalışmalarda hizmet süresinin önemli bir bağımsız değişken olarak kullanılmaması önerilebilir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi
Dergi ISSN 1300-4832
Dergi Tarandığı Indeksler Arastirmax Bilimsel Yayın İndeksi- Akademia Sosyal Bilimler İndeksi (ASOS Index)- EBSCO Information Services- PEGEM Eğitim Bilimleri İndeksi- Türk Eğitim İndeksi- TÜBİTAK ULAKBİM Sosyal ve Beşeri Bilimler Veri Tabanı
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 07-2015
Cilt No 21
Sayı 2
Sayfalar 161 / 182
Doi Numarası 10.14527/kuey.2015.007
Makale Linki http://www.kuey.net/index.php/kuey/article/view/kuey.2015.007
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 2
Öğretmenlerin okulda karşılaştıkları mobbinge ilişkin hizmet süresinin etkisi Bir meta analiz

Paylaş