img
The Relationship between Teachers Perception about School Managers Talent Management Leadership and the Level of Organizational Commitment   
Yazarlar
Prof. Dr. Tufan AYTAÇ
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Türkiye
Özet
Problem Durumu: Okullarda liderliùin eksikliùi ile ilgili küresel kayg×lar, okul liderlerinin Yetenek Yönetimi (YY) becerilerinin geliütirilmesi ihtiyac×n× ortaya ç×karm×üt×r. Okulda yetenekli çal×üanlar×n belirlenmesi, okula çekilmesi, geliütirilmesi ve elde tutulmas× rekabetin ve farkl×l×ù×n ön plana ç×kt×ù× eùitim alan×nda özellikle liderlerin YY becerilerinin geliütirilmesini zorunlu k×lm×üt×r. Okullar×n nitelikli çal×üanlar× (öùretmenleri ve yöneticileri) çekme, uygun pozisyonda kullanma, geliütirme, elde tutma ve yedekleme yeteneùi, okul toplumu geleceùe doùru ilerlerken önemli bir liderlik sorun alan× olarak görülmektedir. Örgütsel baùl×l×k ve okul yöneticilerininin liderlik yaklaü×mlar× (dönüüümcü, öùretim liderliùi vb.) ile ilgili farkl× deùiükenler baùlam×nda yap×lan araüt×rmalar×n sonuçlar× irdelendiùinde okul yöneticilerinin çeüitli liderlik davran×ülar× sergilemeleri ile öùretmenlerin örgütsel baùl×l×ù× aras×nda farkl× iliükiler bulunmuütur. Bu baùlamda araüt×rman×n problemini okul yöneticilerinin sergilediùi YY liderlik davran×ülar×n×n öùretmenler taraf×ndan nas×l alg×land×ù×n×n belirlenmesi ve bu davran×ülar×n öùretmenlerin örgütsel baùl×l×ù× ile iliükili olup olmad×ù×n×n ortaya konulmas× oluüturmaktad×r. Araüt×rman×n Amac×: Bu araüt×rman×n amac×; Anadolu lisesi öùretmenlerinin alg×lad×klar× okul yöneticilerinin YY liderliùi ile örgütsel baùl×l×ù× aras×ndaki ilis?kiyi belirleyerek, o?rgu?tsel baùl×l×ù×n alg×lanan YY liderliùi taraf×ndan yordanma derecesini ortaya koymakt×r. Bu amac?la as?ag?×daki sorulara yan×t aranm×üt×r: 1. Öùretmenlerin okul yöneticilerinin YY liderliùi ile örgütsel baùl×l×k düzeyleri alg×lar× aras×nda anlaml× bir iliüki var m×d×r? 2. Öùretmenlerin okul yöneticilerinin YY liderliùi (kiüisel nitelikler, stratejik yetenek, baükalar×yla birlikte çal×üma, deùerler boyutlar×) alg×lar× örgütsel baùl×l×ù×n boyutlar×n×n (duygusal, devam ve normatif) anlaml× bir yorday×c×s× m×d×r? Araüt×rman×n Yöntemi: Öùretmenlerin alg×lad×klar× okul yöneticilerinin YY liderliùi ile örgütsel baùl×l×k aras×ndaki iliükinin incelendiùi bu çal×üma, ilis?kisel tarama modelinde betimsel bir aras?t×rmad×r. Araüt×rmada okul yöneticilerinin YY liderlik düzeylerini belirleyebilmek için Davies ve Davies taraf×ndan geliütirilen "Yetenek Yönetimi Liderlik Ölçeùi (YYLÖ)" ve öùretmenlerin örgütsel baùl×l×k (ÖB) düzeylerini belirleyebilmek için ise Meyer ve Allen taraf×ndan geliütirilen "ÖB Ölçeùi" kullan×lm×üt×r. Verilerin analizi için Pearson korelasyon katsay×s× ve çoklu dog?rusal regresyon analizi kullan×lm×s?t×r. Araüt×rman×n örneklemini Ankara ili Büyüküehir Belediyesine baùl× metropol ilçelerde yeralan Anadolu liselerinden sec?kisiz olarak belirlenen 16 Anadolu lisesinde görev yapan 402 öùretmen oluüturmaktad×r. Araüt×rman×n Bulgular×: Veriler analiz edildiùinde, YY liderliùi ile ÖB aras×nda pozitif yönde, yüksek düzeyde ve anlaml× bir iliükinin olduùu görülmektedir (r=0.80, p<.01). Öùretmenlerin duygusal baùl×l×ù× ile YY liderliùi boyutlar×ndan baükalar×yla birlikte çal×üma (r = .93, p < .01), deùerler (r = .91, p < .01) ve kiüisel nitelikler (r =.83, p < .01) aras×nda pozitif yüksek düzeyde iliükiler bulunurken, duygusal baùl×l×k ile stratejik yetenek (r = .51, p < .01) aras×nda ise pozitif yönde ve orta düzeyde anlaml× bir iliüki bulunmuütur. Devam baùl×l×ù× ile stratejik yetenek boyutu aras×nda pozitif yönde ve orta düzeyde anlaml× bir iliükinin olduùu görülmektedir (r = .33, p < .01). Devam baùl×l×ù× ile kiüisel nitelikler (r =.16, p < .01), deùerler (r =.17, p < .01) ve baükalar×yla birlikte çal×üma (r =.22, p < .01) boyutlar× aras×nda ise pozitif yönde ve düüük düzeyde anlaml× bir iliüki bulunmuütur. Normatif baùl×l×k ile stratejik yetenek boyutu aras×nda pozitif yönde yüksek düzeyde anlaml× bir iliüki bulunmuütur (r = .88, p < .01). Normatif baùl×l×k ile kiüisel nitelikler (r =.53, p < .01), deùerler (r =.48, p < .01) ve baükalar×yla birlikte çal×üma (r =.47, p < .01) boyutlar× aras×nda ise pozitif yönde ve orta düzeyde anlaml× bir iliüki bulunmuütur. YY liderliùinin kiüisel nitelikler, stratejik yetenek, baükalar×yla birlikte çal×üma ve deùerler boyutlar×n×n birlikte devam baùl×l×ù× ile anlaml× bir iliüki verdiùi görülmektedir (R = .35, p < .01). Bu yorday×c× deùiükenler, öùretmenlerin devam baùl×l×k alg×lar×ndaki toplam varyans×n yaklaü×k %12'sini aç×klamaktad×r. Stratejik yetenek (? = .33, p < .01) ve baükalar×yla birlikte çal×üma (? = .30, p< .05) boyutlar× devam baùl×l×ù×n× pozitif yönde ve anlaml× düzeyde yordamaktad×r. Kiüisel nitelikler (? = -.16, p > .05) ve deùerler (? = -.13, p > .05) boyutlar× ise devam baùl×l×ù×n×n anlaml× yorday×c×s× deùildir. YY liderliùinin kiüisel nitelikler, stratejik yetenek, baükalar×yla birlikte çal×üma ve deùerler boyutlar×n×n birlikte duygusal baùl×l×k ile anlaml× bir iliüki verdiùi görülmektedir (? = .95, p < .01). Bu yorday×c× deùiükenler, öùretmenlerin duygusal baùl×l×ù× alg×lar×ndaki toplam varyans×n yaklaü×k %90'×n× aç×klamaktad×r. Kiüisel nitelikler (? = .07, p < .05), baükalar×yla birlikte çal×üma (? = .58, p< .01) ve deùerler (? = .32, p< .01) boyutlar× duygusal baùl×l×ù× pozitif yönde ve anlaml× düzeyde yordamaktad×r. Stratejik yetenek (? = -.00, p > .05) boyutu ise, duygusal baùl×l×ù×n anlaml× yorday×c×s× deùildir. YY liderliùinin kiüisel nitelikler, stratejik yetenek, baükalar×yla birlikte çal×üma ve deùerler boyutlar×n×n birlikte normatif baùl×l×ù× ile anlaml× bir iliüki verdiùi görülmektedir (R = .89, p < .01). Bu yorday×c× deùiükenler, öùretmenlerin normatif baùl×l×k alg×lar×ndaki toplam varyans×n yaklaü×k %79'unu aç×klamaktad×r. Stratejik yetenek (? = .86, p < .01) normatif baùl×l×ù× pozitif yönde ve anlaml× düzeyde yordamaktad×r. Kiüisel nitelikler (? = .07, p > .05), baükalar×yla birlikte çal×üma (? = -.00, p > .05) ve deùerler (? = -.02, p > .05) boyutlar× devam baùl×l×ù×n×n anlaml× yorday×c×s× deùildir. YY liderliùinin kiüisel nitelikler, stratejik yetenek, baükalar×yla birlikte çal×üma ve deùerler boyutlar×n×n birlikte
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Eurasian Journal of Educational Research
Dergi ISSN 123456
Dergi Tarandığı Indeksler ERIC, EBSCO Host - Education Research Complete, EBSCO Host - Education Research Index, Educational Research Abstracts Online (ERA), Higher Education Research Data Collection (HERDC), ULAKBIM National Index
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 04-2015
Sayı 59
Sayfalar 165 / 180
Doi Numarası 10.14689/ejer.2015.59.10
Makale Linki http://www.ejer.com.tr/